ضد و نقیض‌گویی مسئولان درباره واردات برنج/ واردات ۳۰۲ میلیون دلاری به رغم ممنوعیت

در حالی معاون وزیر جهاد کشاورزی از ممنوعیت واردات برنج خبر می‌دهد که آمار گمرک نشان می‌دهد در ۴ ماه نخست امسال ۳۰۲ میلیون دلار برنج وارد کشور شده است.

برنجبه گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس در حالی واردات برنج کماکان ممنوع است که طبق اعلام رسمی گمرک در ۴ ماه نخست امسال ۳۰۲ میلیون دلار برنج به کشور وارد شده است.

براساس این گزارش: عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی ماه گذشته پس از اعلام آمار سه ماه ابتدای امسال توسط گمرک مبنی بر واردات ۲۴۳ میلیون دلاری برنج ضمن تأکید بر این که واردات برنج همچنان ممنوع است، اظهار داشت: نامه‌ای برای پیگیری آمار منتشره در مورد واردات به گمرک نوشته شده و منتظر جواب آن هستیم،البته ظاهرا نامه وزارت جهاد هنوز به دست گمرکی‌ها نرسیده؟! زیرا با افزایش ۵۹ میلیون دلاری واردات برنج نسبت به سه ماهه نخست امسال گمرک این بار رقم ۳۰۲ میلیون دلار را در ۴ ماهه نخست امسال برای واردات این محصول اعلام کرده است.

ناگفته نماند که سید احمد بحق رئیس انجمن واردکنندگان برنج در مورد واردات برنج می‌گوید: ثبت سفارش بسیار کمی در دست واردکنندگان است و وارداتی که صورت گرفته به صورت غیرقانونی و قاچاق انجام شده است.

اما در حالی که عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در حال نامه‌نگاری با گمرک برای پاسخ در مورد میزان واردات برنج است و بحق رئیس انجمن واردکنندگان برنج هم مدعی است که واردات بصورت غیرقانونی و قاچاق انجام می‌شود علی معقولی معاون مرکز واردات گمرک و امور مناطق آزاد و ویژه اظهار می‌کند: که گمرک بدون داشتن مستند قانونی حتی اجازه ورود یک کیلوگرم برنج نیز به داخل کشور نمی‌دهد.

وی می‌گوید: برنج بدون قرنطینه که مسئولیت  آن بر عهده وزارت بهداشت است، امکان عبور از گمرک را ندارد.

بنابراین همچنان جای این سوال باقی است که علیرغم ممنوعیت واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی که در راستای حمایت از تولید داخلی و رونق بخشی به بازار راکد برنج وضع شده متولی واردات ۳۰۲ میلیون  دلاری برنج در ۴ ماه نخست امسال و واردات یک میلیون تنی همین محصول در سال گذشته چه کسانی می‌توانند باشند؟!