یک میلیون پایه گل‌محمدی کشت بافتی در کشور تولید می‌شود/ تشکیل کمپین دوستداران گل‌محمدی

شهرداری تهران باید پاسخگوی نبود گل‌محمدی در سطح شهر باشد و باید بتواند این گل را جایگزین برخی گیاهان گران‌قیمت سطح شهر با دوام کوتاه‌مدت کند.

به گزارش اگری پرس به نقل از ایانا؛ مدیر مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار با بیان اینکه گل‌محمدی از ویژه‌ترین محصولات کشاورزی جهانی است که خاستگاه اصلی آن با سابقه چندهزارساله در ایران است، گفت: گل‌محمدی از ایران به دمشق و از آنجا به اروپا رفته، به این شکل که پژوهشگری انگلیسی به نام میلر در دمشق با مشاهده گل‌محمدی آن را به اروپا منتقل می‌کند و از آنجا است که در دنیا گل‌محمدی را به اسم رز دمشقی می‌شناسند.

ایرج رستگار ترکیه و بلغارستان را با دوهزار هکتار سطح کشت، دو کشوری اعلام کرد که بیشترین فعالیت را در این زمینه دارند و با این مقدار سطح زیر کشت، نیاز کل اروپا را پاسخ می‌دهند.

وی با اعلام اینکه کانکریت رز (Rose Concrete) و اسانس مطلق رز (Absolute Rose Oil) از گران‌ترین فرآورده‌های گل‌محمدی هستند که در ایران به هیچ‌وجه تولید نمی‌شوند، افزود:  گل‌محمدی به‌دلیل ثروتی که می‌سازد در جهان به “ملکه گل‌ها” معروف است.

 

دکتر ایرج رستگار، مدیر مرکز بیوتکنولوژی

 

رستگار خاطرنشان کرد: به اسانس گل‌محمدی، طلای مایع Liquid Gold می‌گویند که این طلای مایع نیز به‌تازگی و به‌صورت محدود در کشور تولید می‌شود.

 

اجحاف به ملکه گل‌ها با تولید صرف گلاب

مدیر مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار ادامه داد: ما در کاشت و برداشت گل‌محمدی نسبت به دانش روز دنیا با یک فاز تأخیری حرکت می‌کنیم و آنچه که ما با حدود ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گل‌محمدی به دست می‌آوریم صرفاً گلاب است.

وی با عنوان اینکه فواصل کاشت در ایران استاندارد نیست و شیوه مبارزه با آفات و کوددهی نیز در بیشتر مناطق غیرعلمی است، تصریح کرد: حتی برداشت و حمل و نقل گل‌محمدی در کشور بهینه صورت نمی‌گیرد و متأسفانه شاهد آن هستیم که در بسیاری از موارد به‌صورت کاملاً اشتباه بعد از ۱۱ صبح نیز گل‌چینی انجام می‌گیرد.

رستگار قرار دادن گل‌ها را در کیسه‌های بدون روزنه به‌دلیل تولید گرما و کاهش قدرت تولید اسانس از دیگر اشتباهات موجود در کشور عنوان کرد و یادآور شد: فاصله چند ساعتی بین گلستان‌ها و مراکز گلاب‌گیری و حمل گل‌ها با وسایل نقلیه غیراستاندارد باعث می‌شود در هنگام به‌دست آوردن فرآورده‌های گل با کارکردهای بسیار پایین و کاهش میزان اسانس روبه‌رو شویم.

 

اتاق کشت

 

گیرایی ۱۰۰ درصد گل‌محمدی کشت بافتی

مدیر مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار تأکید کرد: نخستین شیوه تکثیر در کشور ما، پاجوش است که به‌دلیل انتقال آلودگی، ناگیرایی بیش از ۵۰ درصد، مصرف آب اولیه بالا و عدم همسانی گلستان‌ها روشی منسوخ‌شده در جهان است.

وی با بیان اینکه در این مرکز به تمامی نیازهای گل‌محمدی پاسخ گفته شده و با ارائه گل‌محمدی کشت بافتی در سراسر کشور شرایطی فراهم شده که بخش قابل توجهی از اراضی کشور با گل‌های محمدی کشت بافتی تحت پوشش قرار گیرند، اظهار داشت: از بارزترین ویژگی‌های این گل به‌دلیل تولید در آزمایشگاه، سلامت آن و عاری بودن از هرگونه آلودگی است، ضمن اینکه می‌توانیم صفات بارزی همچون مقاومت به کم‌آبی را در آن توسعه دهیم.

 

پایه های کشت بافتی در معرض نور اتاق رشد

 

رستگار از دیگر ویژگی‌های بارز گل‌محمدی را گیرایی ۱۰۰ درصدی، مصرف آب پایین و برخورداری از گلستان‌های یک‌دست و پراسانس عنوان کرد و گفت: با توجه به گسترش خشکسالی در کشور، نیازهای جهانی به گل‌محمدی و پتانسیل‌های اقلیمی ایران برای کشت، گل‌محمدی مطلوب‌ترین گزینه انتخابی برای کشور است.

 

تولید یک میلیون پایه کشت بافتی گل‌محمدی در کشور تا سال ۹۵

مدیر مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار از کاشت ۱۸۰ هزار پایه کشت بافتی در استان‌های مختلف تاکنون خبر داد و افزود: پیش‌بینی می شود تا سال ۹۵ نیز یک میلیون پایه کشت بافتی گل‌محمدی در کشور تولید شود.

وی بزرگ‌ترین معضل کشاورزی ایران را فقر اطلاعاتی و ارتباطاتی دانست و خاطرنشان کرد: افغانستان طی هشت سال با انتقال دانش از سوی غرب علاوه بر تولید گل‌محمدی، به تولید اسانس نیز پرداخته است، اما ایران با بیشینه چندهزارساله به‌دلیل فقر اطلاعاتی هنوز قادر به تولید کانکریت رز نیست.

رستگار با گلایه از ناکارآمدی دانشکده‌های کشاورزی در پر کردن خلاء ارتباطی و اطلاعاتی و عملکرد ضعیف مراکز علمی ادامه داد: چند صد سال قبل بوعلی‌سینا دستگاه تقطیر و اسانس گل‌محمدی را به جهان ارائه کرد، اما در حال حاضر کشور ما از دستیابی به اسانس محروم است و فقط به گلاب‌گیری مشغول هستیم که منشاء تمام این اتفاقات نامیمون، فقر اطلاعاتی است.

 

پایه های آماده گل محمدی در حال انتقال به باغ

 

وی، رسالت این مرکز بیوتکنولوژی را مبارزه با جهالت و فقر اطلاعاتی در حوزه‌های نوین کشاورزی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان با برگزاری سمینارهای مختلف و تبلیغات عنوان کرد و یادآور شد: مرکز تلاش می‌کند گلخانه‌داران را با تفاوت معنادار کاشت منسوخ‌شده پاجوش با شیوه تکثیر مطلوب کشت بافت جایگزین کند و تاکنون نیز موفق شده بخش‌های مختلفی از ایران از بام ایران (چهارمحال و بختیاری) تا بیرجند و استان تهران را تحت پوشش گل‌محمدی کشت بافتی قرار دهد.

رستگار تصریح کرد: معتقدیم که جای‌جای ایران باید گل‌محمدی کشت شود و با کمک تمامی استان‌ها و مدارس پیگیر تشکیل کمپین دوستداران گل‌محمدی هستیم تا در هر استان بتوانیم زمینی با نقشه ایران را با گل‌محمدی پر کنیم.

 

جای گل‌محمدی در سطح شهر خالیست

مدیر مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار همچنین گفت: شهرداری تهران باید پاسخگوی نبود گل‌محمدی در سطح شهر باشد و باید بتواند این گل را جایگزین برخی گیاهان گران‌قیمت سطح کشور که در نهایت نیز در مدت‌زمان کوتاهی از بین می‌روند، کند.

وی در پایان از برگزاری همایش “سرمایه‌گذاری با گل‌محمدی کشت بافتی” در راستای افزایش کاشت گل‌محمدی کشت بافتی مقاوم به کم‌آبی در زمین‌های نامرغوب در شمار گل انبوه، صادرات گل‌محمدی و گیاهان دارویی، گل‌های زینتی و پایه‌های میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار، ایجاد مراکز و آزمایشگاه‌های کشت بافت گل‌محمدی خبر داد./