گزارشی از وضعیت کشاورزی ترکیه

شرایط آب و هوایی و جغرافیای ترکیه به گونه ای است که اجازه فعالیت های کشاورزی را به سراسر نقاط این کشور می دهد. به طوری که حدود ۳۵ درصد از زمین ها ی کشاورزی به کشت محصولات زراعی اختصاص دارد و ۳۸ درصد مراتع دائمی برای چرای دام و ۸ درصد زمین ها را باغات تشکیل می دهند.

agripress0033ترکیه یکی از مهم ترین کشورهای تولید کننده  و صادر کننده محصولات کشاورزی جهان است به طوری که بر اساس آمار سال ۲۰۰۵ ترکیه در تولید محصولات کشاورزی در رده هفتم جهان قراردارد.

شرایط آب و هوایی و جغرافیای ترکیه به گونه ای است که اجازه فعالیت های کشاورزی را به سراسر نقاط این کشور می دهد. به طوری که حدود ۳۵ درصد از زمین ها ی کشاورزی به کشت محصولات زراعی اختصاص دارد و ۳۸ درصد مراتع دائمی  برای چرای دام و ۸ درصد زمین ها را باغات تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که یک چهارم نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی مشغول به کاراند.

ترکیه از سال ۱۹۸۰ میلادی در تولید محصولات اساسی کشاورزی به خودکفایی رسیده و پس از آن سال نیز به رشد خود ادامه داده‌است.

طبق آمار مارس سال ۲۰۰۷، ترکیه بزرگترین تولید کننده فندق، گیلاس، انجیر، زردآلو و انار در جهان است. همچنین دومین تولید کننده هندوانه، خیار و نخود. و سومین تولید کننده بزرگ گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل سبز، عدس و پسته ، چهارمین تولید کننده پیاز و زیتون، پنجمین تولید کننده چغندر قند.، ششمین تولید کننده تنباکو، چای و سیب، هفتمین تولید کننده پنبه و جو، هشتمین تولید کننده بادام. نهمین تولید کننده گندم، چاودار و گریپ فروت و دهمین تولید کننده بزرگ لیمو در جهان است.

بخش دام پروری ترکیه در تولید محصولاتی نظیر شیر ،گوشت، پشم و تخم مرغ موفق عمل کرده است که حدود یک سوم محصولات کشاورزی  تولید شده را به خود اختصاص می دهد.. همچنین ماهیگیری نیز یکی دیگر از بخش های مهم اقتصادی کشور ترکیه بوده به طوری که طبق آمار در سال ۲۰۰۵، ۵۵۰ هزار تن ماهی تولید شده است .