کوچکترین غفلت از بخش کشاورزی خیانت به کشور و امنیت غذایی است

۲۹ تشکل دانشجویی استان مرکزی در نامه‌ای سرگشاده به استاندار و نمایندگان منتخب مردم استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی، مشکلات این روزهای کشاورزان را در این استان شرح دادند.

به گزارش اگری پرس، ۲۹ تشکل دانشجویی استان مرکزی در نامه‌ای سرگشاده به استاندار و نمایندگان منتخب مردم استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی، مشکلات این روزهای کشاورزان را در این استان شرح دادند. متن کامل این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

استاندار محترم استان مرکزی و نمایندگان منتخب مردم استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی

با سلام و آرزوی توفیق برای خدمت هرچه بهتر به مستضعفان

در نگاه مقام معظم رهبری به مسئله کشاورزی، یکی از اساسی‌ترین کارها این است که در رابطه با کشاورزی و محصولات کشاورزی، سیاستها ثابت، ماندگار و پیگیری‌شده باشد و به مسائل تولیدکنندگان محصولات کشاورزی رسیدگی شود.

در حقیقت رسیدن به خودکفایی و قطع وابستگی کشور به دیگران، حداقل در خصوص برخی کالاهای استراتژیک، اهمیت بسیاری دارد و نه‌تنها استقلال اقتصادی، بلکه اقتدار و قدرت ملی را هم برای کشور به ارمغان می‌آورد. بدون شک رسیدن به خودکفایی، بهترین راه مقابله با تحریم‌های اقتصادی دشمن محسوب می‌شود و تا زمانی که دست نیاز کشور به سوی بیگانگان دراز باشد، بیگانگان نیز از تحریم به عنوان اهرمی برای فشار استفاده خواهند کرد، بنابراین تمام دستگاه‌ها و مسئولان باید تلاش خود را به کار ببرند و هر تهدیدی که در مسیر خودکفایی وجود دارد را باید از میان بردارند.

در این بین، استان مرکزی با بیش از ۳۵۰ هزار هکتار اراضی سطح زیر کشت محصولات زراعی از جمله محصولات استراتژیکی همچون گندم و جو، سهم بسزایی در افزایش تولید ارقام کشاورزی در سطح کشور دارد که علاوه بر استقلال کشور و رفع نیاز داخلی، می‌تواند صادرات در این بخش را نیز متحول کند. امسال خداوند با بارش رحمت بی‌بدیل باران، حسابی هوای کشاورزان را داشت اما مسئولان، خون به دل کشاورزان کردند. متأسفانه سوءمدیریت برخی مدیران نهادهای ذی‌ربط و مشکلات عدیده ای که کشاورزان در این بخش با آن مواجه هستند فعالان این حوزه را تا حدودی دلسرد می کند.

با وجود اینکه تشکل‌های دانشجویی استان مرکزی طی ماه‌های گذشته مسائلی را پیرامون مشکلات بخش کشاورزی به مسئولان مربوطه یادآوری کرده بودند اما در واپسین روزهای برداشت محصولات زراعی در استان و با توجه به درد دل کشاورزان در رابطه با مشکلات اخیرشان در فرآیند برداشت و خرید تضمینی گندم و محصولات زراعی بر آن شدیم تا نکاتی را در این باره متذکر شویم:

۱- عدم نظارت مستمر جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر کشاورزی در استان بر فرآیند برداشت محصولات و در نتیجه، هدررفت بخش قابل توجهی از کشت به علت نقص فنی و فرسودگی بسیاری از دستگاه‌های برداشت محصول و عدم وجود نرخ ثابت و مصوب برای فعالیت این دستگاه‌ها یکی از عوامل نارضایتی کشاورزان است.

۲- نظارت و رسیدگی ضعیف به وضعیت برخی سیلوهای انباشت محصول در سطح استان و در پی آن، قوت گرفتن بسیاری از افراد سودجو، ضرر و زیان کشاورزان زحمت‌کش را به دنبال داشته است و بیش از پیش، فعالیت دلالان سود جو را رونق بخشیده است.

۳- با توجه به شروع خرید و انباشت محصول گندم از اواسط خردادماه در سیلوها، متأسفانه امروز با گذشت بیش از یک ماه، هنوز مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است و این شرایط برای کشاورزانی که به سختی گذاران زندگی می‌کنند به هیچ وجه امری بخشودنی نیست.

۴- قیمت خرید محصول جو در پی برخی سوءمدیریت‌ها به حد بسیار پایینی تنزل یافته است که همین موضوع عامل متضرر شدن بسیاری از کشاورزان استان بوده است.

در موضوع خرید تضمینی جو در زمان کاشت به کشاورزان اعلام شده است که در سال جاری، جو خرید تضمینی خواهد شد؛ ولی اکنون در زمان برداشت دولت با وضع شرایطی فقط رقم خاصی از جو را خریداری می‌کند که این رقم جو در بین کشاورزان بسیار محدود کشت شده است و همین امر باعث شده است با ورود دلالان محصول جوی به قیمت مفت از دست کشاورزان خریداری شود. و این سؤال را مسئولان کشاورزی باید پاسخ بدهند که چرا کشاورزان را اسیر بی‌برنامگی خود کرده‌اند؟

اما این موارد تنها بخشی از مشکلات کشاورزان بخش زراعت استان در روزهای اخیر است که این عزیزان و زحمت‌کشان عرصه تأمین امنیت غذایی کشور با آن مواجه هستند.

متأسفانه همان طور که قبلاً عنوان شد در بیان مشکلات بخش کشاورزی استان مرکزی و ظلمی که مدیران جهاد کشاورزی در سطح استان بر قشر زحمت‌کش کشاورز روا می‌دارند، حرف برای گفتن بسیار است و بی‌تردید در این سال‌ها هر تصمیمی که مدیران و مسئولان کشاورزی استان تحت عنوان حمایت از کشاورزی یاد می‌کنند، تیری است بر پیکره کشاورزان و کشاورزی رنج‌کشیده استان مرکزی.

آقای مهندس زمانی قمی و نمایندگان محترم استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی

یکی از اساسی‌ترین محورهای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی حمایت از کشاورزی کشور است. در استان جلسات پوچ و پوشالی ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی یکی پس از دیگری در حال برگزاری است، ولی در عمل می‌بینید آن چیزی که امروز در عرصه کشاورزی استان مرکزی در حالت خودنمایی است، رنگ و بویی از شعار سال در خود ندارد.

آنچه که امروز در کارنامه اقتصادمقاومتی در عرصه کشاورزی نمایان است، حکایت از آن دارد که کشاورزان این استان با سخت‌ترین شرایط و بدون کوچکترین حمایت، جانانه در میدان اقتصاد مقاومتی ایستاده و جور مدیران نالایق را می‌کشد و محصول خود را به عمل می‌آورد.

برای ما دانشجویان، کنار آمدن با مسئولانی که در جلسات شعار «طبق منویات مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی» از دهانشان نمی‌افتد، اما در حوزه عمل بسان یک مخرب آموزش دیده اقتصاد ظاهر می‌شوند، بسیار سخت و دردآور است.

به هر حال، در این روزها که کشاورزی استان اصلاً حال خوبی ندارد و مدیران ارشد کشاورزی نیز که خود را حامی اول کشاورزی می‌دانند اکنون در مکان‌های توریستی روسیه در حال انجام ماموریت کاری (!!!) هستند و وقتی برای کشاورز ندارند، انتظار می‌رود مسئولان ارشد استان و نمایندگان ملت توجه ویژه‌ای به این ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی داشته باشند.

لذا فعالین دانشگاهی و تشکل‌های دانشجویی استان مرکزی از استاندار محترم استان مرکزی، به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید و همین‌طور از نمایندگان منتخب مردم استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی درخواست دارد با استفاده از ظرفیت‌های متفاوتی که در اختیار دارید، رسیدگی سریع به مطالبات بحق کشاورزان را دستور کار قرار داده و به هیچ وجه تردید نکنید که تولیدکنندگان بخش کشاورزی نقش انکارنشدنی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف ایفا می‌کنند.

و در پایان لازم است خطاب به شما مدیران و نمایندگان محترم تاکید شود که چنان چه کوچکترین غفلتی به بخش کشاورزی و کشاورزان رنج‌کشیده داشته باشید، به آینده این کشور و امنیت غذایی آیندگان خیانت کرده‌اید.

بسیج دانشجویی دانشگاه اراک

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تفرش

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اراک

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه تفرش

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اراک

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک

بسیج دانشجویی داشگاه پیام نور ساوه

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی نیمور

بسیج دانشجویی دانشکده علوم پزشکی ساوه

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دلیجان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نراق

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شازند

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای جراحی زادہ ساوہ

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شازند

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور قورچی باشی

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ساوه

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور میلاجرد

بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی محلات

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور کمیجان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خمین

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد فراهان

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خمین

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد محلات

و هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تفرش

منبع: خبرگزاری دانشجو