کلانتری؛ وارداتچی مظلوم تراریخت/ ظاهراً برنج تراریخت داخلی در کار نیست + سند

این گزارش یک «گفتگوی ناخواسته» در سال ۱۳۸۹ بین عیسی کلانتری و بهزاد قره‌یاضی درخصوص برنجهای وارداتی تراریخته است.

به گزارش اگری پرس؛  «آفتاب نیوز» ۱۱ خردادماه ۱۳۸۹ نوشت: «نشست تخصصی ارزیابی وضعیت مهندسی ژنتیک کشاورزی در دهه گذشته در ایران و جهان در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. سالن همایش آفتاب در مرکز تحقیقات استراتژیک دیروز میزبان متخصصان رشته‌های مختلف ژنتیک کشاورزی بود».

این جلسه از حیث شرکت‌کنندگان به یک جلسه دورهمی تبدیل شد، چرا که به‌تصریح آفتاب «با وجود دعوت از مسئولان دولتی ایمنی زیستی کشور ، هیچ‌یک از آن‌ها در نشست فوق حضور نداشت».

پس از سخنرانی بهزاد قره‌یاضی، درخصوص موضوع تراریخته، جلسه حواشی جالبی داشت که عیناً از سایت آفتاب {اینجا} نقل می‌شود:

«دکتر عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولت خاتمی که در نشست حضور داشت در اعتراض به یکی از گزارش‌ها گفت: برنج‌های وارداتی تراریخته را در زمان آقای خاتمی توقیف کردند؛ نه زمان آقای احمدی‌نژاد. در همین حال دکتر بهزاد قره‌یاضی رییس انجمن ایمنی زیستی به ایشان گفت که این‌گونه نبوده و در زمان خاتمی قفلی به انبارهای  برنج وارداتی نزده‌اند. او به کلانتری گفت: دکتر! برنج‌ها مال بنده بوده؛ من که بهتر می‌دانم. و دکتر کلانتری در پاسخ ایشان گفت: اما پولش را من داده بودم و مال من بود!».

تصویر/ متن سایت آفتاب

به گزارش تسنیم، این گزارش طی ۷ سال گذشته هرگز تکذیب نشد.

بر همین اساس یکی از حضار در آن جلسه می‌گوید: «هیچ‌وقت قیافه قره‌یاضی را وقتی خبرنگار بعد از جلسه خودش را معرفی کرد یادم نمی‌رود؛ داشت سکته می‌کرد بنده خدا!».

این ۱۲۰ تن برنج تراریخته، بخشی از همان برنجهای تراریخته است، که بهزاد قره‌یاضی دهها نوبت نسبت به «تولید ملی» بودن آن و همچنین پلمب شدن و معدوم شدن آنها اعتراض کرده است. از جمله قره‌یاضی در عید سال ۱۳۹۵ خود پیامی در خبرگزاری ایسنا {اینجا} با عنوان «تگرگ‌های «فناوری‌هراسی»، خدشه‌ای بر بهارستان تراریخته‌ها وارد نمی‌کند» منتشر کرد. او با تأکید بر فناوری‌هراس بودن مخالفان در این متن نوشت:

«بهار در گیلان و استان‌های شمالی نیز که پس از هشت سال فناوری‌هراسی مدیران وقت وزارت جهاد کشاورزی و اتلاف و نابودی بیش از ۱۲۰ تن برنج تراریخته الیت در انباری متروکه در شهرستان رشت میزبان ده‌ها لاین برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه‌خوار برنج در قالب آزمایشات مزرعه‌ای بود، حال و هوای دیگری داشت».

حتی این اعتراض در نامه مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ خانم نیراعظم خوش‌خلق سیما ــ جانشین قره‌یاضی در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ــ به خبرگزاری تسنیم نیز منعکس شده است.

تصویر/ نامه خانم خوش‌خلق که مدعی است برنج تراریخته حاصل سرمایه‌گذاری داخلی بوده است

در کنار این شرایط اسناد دیگر نیز نشان می‌دهد به‌خلاف ادعای قره‌یاضی منبع این بذر از کانال واردات تأمین شده است. لازم به ذکر است تا این لحظه هیچ برنج تراریخته‌ای در دنیا (و در ایران) مجوز کشت نگرفته است، اما اسناد منتشره توسط جریانهای مدافع تراریخته نشان می‌دهد برنج تراریخته خارجی، در سطح چند هزار هکتار در ایران کشت و رهاسازی شده است (منتظر اسنادی در این زمینه باشید).

با توصیفات ذکرشده حضور کلانتری در رأس هرم محیط زیست و اصرار او بر رهاسازی تراریخت، (که مورد اعتراض طیف وسیعی از مطلعان و حتی مقامات کشور قرار گرفته) ابعاد تازه‌ای می‌یابد.