کشاورزی بزرگترین دروازه واردات کالای مصرفی از آمریکا

با وجود منع رهبر انقلاب مبنی بر واردات هر گونه کالای مصرفی از آمریکا، محصولات مصرفی کشاورزی بیشترین حجم و ارزش واردات از «آمریکا» را در دو ماهه نخست سال ۹۵ به خود اختصاص داده است.

به گزارش اگری پرس، با بررسی آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران می­توان دریافت که حجم قابل توجهی از واردات به کشور مربوط به مواد غذایی است. موادی که نه تنها از لحاظ وزنی بلکه از لحاظ ارزش نیز رقم قابل ملاحظه­ای از واردات را به خود اختصاص داده اند.

ممنوعیت واردات مواد غذایی از آمریکا در سال ۹۳ به ایران برداشته شد و همین امر سبب شد تا آمریکا به یکی از بزرگترین صادر کنندگان محصولات غذایی به ایران تبدیل شود.

پس از توافقات هسته­ای در سال ۹۴، بر اساس تاکید رهبر انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات کالا به ویژه کالای مصرفی از آمریکا، سازمان توسعه تجارت طی بخشنامه­ای واردات ۲۲۷ کالا از آمریکا را ممنوع اعلام کرد که از بین محصولات کشاورزی تنها ممنوعیت مکمل­های غذایی کم اهمیت به چشم می­خورد و محصولات اساسی کشاورزی همچنان در صدر واردات از آمریکا قرار دارند.

لیست محصولات ممنوعه وارداتی از آمریکا

بر اساس اطلاعات موجود و مقدماتی دو ماهه نخست سال ۱۳۹۵ در گمرک ایران، ایالات متحده آمریکا هفدهمین کشور صادر کننده به ایران است؛ اما نکته قابل توجه در این بین صادرات گسترده محصولات کشاورزی از این کشور به ایران است. از جمله این محصولات ذرت، سویا، جو و گندم می­باشد.

سهم وزن محصولات کشاورزی نسبت به کل واردات از آمریکا

سهم ارزش محصولات کشاورزی نسبت به ارزش کل واردات از آمریکا

وادادگی وزارت جهاد در قبال ممنوعیت واردات محصولات مصرفی از آمریکا

هر چند وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ممنوعیت واردات برخی محصولات اساسی بخصوص گندم گام های مثبتی برداشته است اما انتظار می­رود این وزارتخانه در مورد مبادی واردات سایر محصولات اساسی که فعلا شرایط خودکفایی در آنها فراهم نشده رویکرد مناسبی را اتخاذ نماید.

طبق گزارش سایت رسمی وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه شرایط قرنطینه ای واردات دانه آفتابگردان جهت مصارف روغنکشی و خوراکی (به استثناء بذر) ازآمريكا و روسیه را اعلام کرد.

چندی پیش رییس سازمان حفظ نباتات کشور در نامه ای خطاب به قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی، شرایط واردات دانه آفتابگردان جهت مصارف روغنکشی و خوراکی از آمریکا به ایران را را اعلام کرد.

این موضوع به معنای اجازه وزارت جهاد کشاورزی برای واردات کالای کشاورزی از آمریکاست؛ کالایی که پیش از این از آمریکا وارد کشور نمی شد وکشورمان هیچ گونه وابستگی در این زمینه نداشته است.

این مجوز واردات در حالی است که طبق آمار فائو کشورهایی نظیر ترکیه و برخی کشورهای اتحادیه اروپا که از لحاظ جغرافیایی و سیاسی قرابت بیشتری با ایران دارند، رقم قابل توجهی از این محصول را تولید و صادر می­کنند؛ اما با این وجود مشخص نیست که چرا پافشاری وزارت جهاد همچنان بر واردات از آمریکا است؟!

میزان صادرات بذر آفتابگردانمیزان تولید بذر آفتابگردان