کسری بودجه را از طریق پول مجازی تامین کنیم/ جای خالی سازمان توسعه تجارت کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: با تأمین زیرساخت‌های لازم در بخش کشاورزی، این بخش قادر است سالانه برای یک میلیون نفر اشتغال ایجاد کند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس امروز در سی‌امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های کشاورزی، اظهار داشت: بخش کشاورزی در صورت تهیه الزامات و امکانات قادر است رشد ۸ درصدی حاصل کند.

وی افزود: این بخش همچنین قادر است با فراهم آوردن زیرساخت‌ها و مدیریت، سالانه اشتغال یک میلیون نفر را تأمین کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار داشت: همچنین این بخش قابلیت تأمین ۳۰ درصد از غذای حلال غذای جهان را دارد و مطالبی که به آن اشاره کردم را حاضرم با سند و دلیل بیان کنم.

رجایی بیان داشت: معاون اول رئیس جمهور از کسری ۸۰ میلیارد دلاری خبر داده است در حالی که برای جبران این کسری حتما نباید به دنبال پول حقیقی باشیم، بلکه می‌توان با خلق پول مجازی، این کسری را جبران کرد.

وی افزود: شخصا آماده هستم در رابطه با طراحی و ردیابی پول مجازی کمک کنم و از طریق پول مجازی می‌توانیم منابع را تأمین کنیم.

رجایی تصریح کرد: بخش کشاورزی پایه اقتصاد مقاومتی است.معتقدم باید به فراهم کردن زیرساخت‌های کشاورزی در برنامه ششم توجه شده و در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از زیرساخت‌های بخش کشاورزی، آب است، تصریح کرد: در حوزه گاز برای ذخایر آن مخازنی تهیه شد تا گاز برای آینده نگهداری شود، آیا در مورد آب نیز چنین اقداماتی انجام داده‌ایم؟

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان داشت:‌ در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی آمده است که باید راندمان تولید آب را به ۱۵ درصد افزایش دهیم. درحالی که اعتبارات آبخیزداری، بیابان‌زدایی و تجهیز و نوسازی اراضی، کم است و باید افزایش یابد.

رجایی بیان داشت: در دو سال گذشته در حوزه تأمین آب کشاورزی گام‌های خوبی برداشته شده و مجلس و دولت هم اقداماتی را انجام داده‌اند، اما این اقدامات کم بوده و برای آن باید بیشتر سرمایه‌گذاری کرد.

وی تصریح کرد: نقدینگی هم در بخش کشاورزی یک زیرساخت به‌شمار می‌رود، درحالی که تنها منبع تأمین‌کننده نقدینگی در بخش کشاورزی، بانک کشاورزی است و بارها صحبت شده تا سرمایه آن افزایش یابد، اما علی‌رغم تلاش، نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان داشت: در مورد بیمه هنوز در بخش کشاورزی مشکل وجود دارد و ما بیمه را به حوادث غیرمترقبه وصل کرده‌ایم، حوادث غیرمترقبه چه ربطی به مسائل بیمه کشاورزی دارد.

رجایی گفت: در قانون بیمه سهمی را کشاورز دولت باید بپردازند آمده است، درحالی که کشاورز سهم خود را می‌پردازد، دولت یا سهم نمی‌پردازد و یا آن‌قدر که باید سهم بپردازد، نمی‌پردازد.

وی با اشاره به اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان وام برای خرید خودرو توسط دولت به مردم، گفت: این درحالی است که برای کشاورزی سهمی در نظر گرفته نمی‌شود، اگرچه قول‌هایی هم داده شده تا منابعی برای مکانیزاسیون کشاورزی تخصیص یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان داشت: موضوع تأمین بذر و توسعه صنایع تبدیلی از مسائلی است که در برنامه ششم توسعه باید به آن پرداخته شود.

رجایی با بیان اینکه بازاررسانی محصولات کشاورزی باید وابسته به بخش کشاورزی باشد، اظهار داشت: فکر می‌کنم، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم در برنامه ششم سازمان توسعه تجارت بخش کشاورزی را شکل دهیم و این ضرورت وجود دارد که ما سازمانی به نام سازمان توسعه کشاورزی در بخش کشاورزی درست کنیم و این امر نیازمند همکاری دولت است.