کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب با استفاده از آبیاری قطره‌ای

معاون فنی مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشور با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری گفت: استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای (تیپ) باعث کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و افزایش تولید تا ۴ برابر می‌شود.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، علی گرجی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مزارع گندم جنوب استان کرمان و بندرعباس با اشاره به استفاده از روش آبیاری قطره‌ای (تیپ) به عنوان یکی از روش‌هایی که تا ۵۰ درصد باعث کاهش مصرف آب می‌شود، گفت: استفاده از  این روش عملکرد تولید را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد.

معاون فنی مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشور با بیان اینکه ایران به علت شرایط اقلیمی و قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک به شدت در تامین منابع آبی با محدودیت مواجه است، افزود: برای تولیدات کشاورزی و تامین امنیت غذایی به آب و تولیدات کشاورزی وابسته هستیم، در حالی که به علت تراکنش و حجم بارش‌ها امکان کشت دیم کمتر از ۱۰ درصد وجود دارد و بیش از ۹۰ درصد مزارع و باغات کشور آبیاری می‌شوند.

گرجی با بیان اینکه استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری می‌تواند یک ابزار موثر و کارآمد در تحقق اهداف این بخش باشد اظهار داشت: سه نوع سامانه آبیاری نوین شامل موضعی (قطره‌ای)، بارانی و کم‌فشار در کشور وجود دارد که از بین آنها روش آبیاری موضعی دارای بازدهی بیش از ۹۰ درصد است.

معاون فنی مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشور تصریح کرد: روش آبیاری تیپ (قطره‌ای) در محصولاتی مانند گندم، چغندر قند، جو، ذرت و کلزا که از شیوه کشت ردیفی در آنها استفاده می‌شود، به کار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی بندرعباس و کشت گندم در این منطقه بیان داشت: در آبیاری نشتی برای هر هکتار کشت گندم ۸ هزار متر مکعب آب نیاز است، اما در روش آبیاری قطره‌ای ۳۷۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌شود و در مقابل عملکرد هم از ۴ تن که در روش نشتی تولید می‌شود، به بیش از ۷ تن افزایش می‌یابد.

گرجی بابیان اینکه ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی با وجود کاهش منابع آبی حائز اهمیت است، اظهار داشت: در روش آبیاری تیپ (قطره‌ای) میزان مصرف آب به نصف و عملکرد به دو برابر افزایش می‌‌یابد.

معاون فنی مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشور به ارائه توضیحاتی درمورد کاهش مصرف آب و همچنین افزایش عملکرد با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای پرداخت و گفت: در بخش کشاورزی با موجود زنده مواجه‌ایم که شاخص‌های دما، رطوبت و روشنایی در رشد گیاه بسیار موثر ا ست و علاوه بر این گیاه نباید دچار استرس و تنش شود.

گرجی در ادامه با اشاره به اینکه در روش آبیاری قطره‌ای با کاهش دور آبیاری، استرس از گیاه دور می‌شود، اظهار داشت: با فراهم کردن رشد مناسب برای گیاه، گیاه به صورت مطلوب‌تر و بهتر از مواد غذایی استفاده می‌کند.

معاون فنی مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشور تصریح کرد: بنابراین با مرطوب نگه داشتن ریشه و مصرف کمتر آب در شیوه آبیاری تیپ و قطره‌ای افزایش عملکرد حاصل می‌شود.

گرجی تصریح کرد: تاکنون حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار از اراضی کشاوری و باغی و کشاورزی مجهز شده‌اند که در این شیوه علاوه بر کاهش مصرف آب مصرف انرژی، سم، کود و هزینه‌های کارگری هم کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در روش آبیاری قطره‌ای (تیپ) کاهش بذر نیز خواهیم داشت تصریح کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی کشور کشاورزان از ایجاد روش‌های نوین آبیاری استقبال می‌کنند.

گرجی بیان داشت: مطابق قانون ۸۵ درصد اعتبارات لازم برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری توسط دولت تامین و بقیه آن هم توسط کشاورزان تهیه می‌شود.

وی همچنین با اشاره به بدهی ۸ هزار میلیارد ریالی پیمانکاران برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اظهار داشت: امیدواریم با حمایت وزیر جهاد کشاورزی به زودی مطالبات پیمانکاران تامین و پرداخت شود.