کاشت گوجه‌فرنگی صددرصد نشائی در «مزرعه نمونه» آستان قدس رضوی

سرپرست مؤسسه کشت و صنعت «مزرعه نمونه» از کاشت گوجه‌فرنگی در اراضی این موسسه به صورت صددرصد نشائی خبر داد.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، علی اورعی زارع گفت: امسال ۳۰ میلیون نشاء گوجه‌فرنگی در سطح ۵۰۰ هکتار کشت شد که تمامی نشاءها، توسط مزرعه نمونه تولید شده است.

وی افزود: نشاءهای گوجه‌فرنگی از رقم‌های زمرد، فلات، سادین و پتو ارلی ch هستند که تولید آن‌ها به روش نرسرینگ و در مجتمع‌های گلخانه‌ای موسسه صورت گرفته است.

سرپرست مؤسسه کشت و صنعت «مزرعه نمونه» با بیان اینکه نشاء گوجه‌فرنگی در فروردین و اردیبهشت‌ماه به اراضی کشت انتقال می‌یابد، گفت: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری یکی از برنامه‌های استراتژیک هر ساله این موسسه است.

اورعی زارع افزود: با توجه به مشکل کمبود آب حاکم بر کشور و از طرفی مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، توسعه سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه تمامی ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی گوجه‌فرنگی، به روش قطره‌ای نوار تیپ، آبیاری می‌شوند، گفت: راندمان آبیاری در این روش بیش از ۹۵ درصد است و به همین دلیل در کشت محصولاتی نظیر گوجه‌فرنگی، ذرت و چغندر قند استفاده می‌شود.

سرپرست موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت گوجه‌فرنگی طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته باشد، افزود: بدین منظور اقداماتی نظیر آماده‌سازی به موقع و کامل زمین قبل از کشت، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، تغذیه مناسب، و استفاده از کودهای میکرو و ماکرو انجام می‌شود.