پیشنهاد تشکیل ستاد مشترک اجرایی با متولی واحد برای دریاچه ارومیه

نماینده سازمان مدیریت برنامه و بودجه در ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر متولی محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه، سازمان محیط زیست؛ تأمین‌کننده آب و حق‌آبه دریاچه ارومیه وزارت نیرو و متولی مصرف‌کننده آب، وزارت جهاد کشاورزی است و هرکدام جداگانه […]

نماینده سازمان مدیریت برنامه و بودجه در ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر متولی محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه، سازمان محیط زیست؛ تأمین‌کننده آب و حق‌آبه دریاچه ارومیه وزارت نیرو و متولی مصرف‌کننده آب، وزارت جهاد کشاورزی است و هرکدام جداگانه کار می‌کنند، در حالی که همه این نهادها باید با مسئولیت یک نفر در راستای احیای دریاچه اقدام کنند.

عبدالغفار شجاع در عین حال انسجام سازمان‌ها و نهادهای منطقه ارومیه در اجرای عملیات احیای دریاچه را ضعیف خواند و افزود: احیای این دریاچه به بسیج ملی نیاز دارد و باید بخش خصوصی نیز دخالت کند و تمام امکانات استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به‌کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۰ سال گذشته به‌علت ایجاد سدهای مختلف در منطقه آذربایجان شرقی و غربی، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اراضی دیم به اراضی آبی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در این سال‌ها از آب سدها با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده نشد و آب سدها به‌صورت روان‌آب در اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.

شجاع ضمن مخالفت با اجرای طرح نکاشت در این اراضی ادامه داد: در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه باید به مدت چهار تا پنج سال یا محصولات کم‌آب‌بر کاشته شود و یا کشت دیم صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر کشاورزان منطقه به دولت این فرصت را بدهند و اقدام به کشت دیم کنند، دولت مابه‌التفاوت درآمد آنها را پرداخت خواهد کرد.

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری یادآور شد: طی این پنج سال قرار است دولت سیستم‌های آبیاری تحت فشار را در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا کند.

شجاع در همین حال سهم دولت در اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار را ۸۵ درصد عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی برای کمک به احیای دریاچه ارومیه تصویب کرده است، تأکید کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه، فاجعه‌ای بزرگ‌تر از زلزله است و زندگی پنج میلیون نفر در آن منطقه در خطر است.

نماینده سازمان مدیریت برنامه و بودجه در ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه نباید امیدوار باشیم که دریاچه ارومیه به حالت نخست خود بازگردد، اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی و افزایش مصرف آب، امکان احیای دریاچه ارومیه به شکل نخست امکان‌ناپذیر است و با اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده فقط می‌توان بخش عمده‌ای از آن را حفظ و از مرگ دریاچه جلوگیری کرد تا مردم و بخش کشاورزی آسیب نبینند.

شجاع همچنین گفت: برای بخش دیگر دریاچه باید فکر کرد دیگری و برای مثال به پارک و مرکز توریستی تبدیل شود.

وی اجرای طرح انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه را امکان‌ناپذیر دانست و افزود: انتقال هر مترمکعب آب از دریاچه خزر ۲٫۵ دلار هزینه دارد و انتقال آب ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد، ضمن آنکه یک ارتفاع دوهزار متری برای انتقال آب باید طی شود.