تقدم واردات گندم از پاکستان به جای متحدان آمریکا

غالب کشورهای صادر کننده گندم به ایران عبارتند از: آرژانتین، آمریکا، کانادا و استرالیا که همگی فاصله زیادی با ایران دارند و واردات از این کشورها هزینه حمل و نقل و بیمه دریایی بالایی را بر دوش کشور گذاشته است. در این راستا برای کاهش هزینه­ حمل و نقل گندم می­توان بخشی از نیاز گندم کشور را از کشورهای نزدیک و همسایه وارد کرد.

به گزارش اگری پرس و به نقل از عیارآنلاین، لازمه گام برداشتن در راستای اقتصاد مقاومتی و ارتقاء امنیت غذایی کشور افزایش تولیدات داخلی و خودکفایی در غذاهای اساسی از جمله گندم است. علاوه بر استحکام درونی قدرت و تقویت تولیدات داخلی، مهندسی تجارت خارجی کشور با رویکرد افزایش توان بازدارندگی در برابر مداخلات خارجی امری ضروری است. یکی از راهبردهای موثر در این حوزه توسعه تجارت با همسایگان و کاهش وابستگی در تأمین کالاهای وارداتی به کشورهای متخاصم می­باشد.

موقعیت جغرافیایی پاکستان

پاکستان یکی از همسایگان جنوب شرقی ایران بوده که با ایران حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز خاکی مشترک در استان سیستان و بلوچستان دارد. پاکستان با ۱۸۸ میلیون نفر دومین کشور مسلمان جهان می­باشد که کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، چین و هند همسایگان این کشور هستند.

۱

حجم تولید و صادرات گندم کشور پاکستان

پاکستان با تولید ۲۴٫۲ میلیون تن گندم در سال یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده گندم در جهان است. طبق آمار FAO در سال ۲۰۱۳ در بین تمامی کشورهای تولید کننده گندم، پاکستان در رتبه هفتم قرار دارد. پاکستان به دلیل داشتن جمعیت زیاد بالغ بر ۱۸۸ میلیون نفر اغلب گندم تولیدی خود را به مصرف می­رساند ولی در این بین، بخشی از تولید گندم خود را صادر می­کند.

۲

نمودار فوق صادرات گندم پاکستان در طی ده سال گذشته را نشان داده که حاکی از نوسان زیاد در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ داشته ولی در طی چند سال گذشته ثبات نسبی در حجم صادرات مشاهده می­‌شود که در این راستا کشور پاکستان سالیانه حداقل ۷۰۰ هزار تن صادرات داشته است. با پیش خرید گندم از پاکستان و قاعده‌­گذاری صحیح دولت در مبادی واردات می­‌توان کمیت و کیفیت گندم از پاکستان را تضمین کرد که این امر نیازمند عزم جدی مسئولین وزارت جهادکشاورزی و برنامه­ ریزی دقیق و کارشناسی است.

۳

توان صادراتی پاکستان برای کشورهای همسایه از جمله ایران فرصت مناسبی را فراهم کرده تا بجای واردات از کشورهای غربی که فاصله جغرافیایی زیادی دارند، گندم را از این کشور وارد کنند. نمودار بالا کشورهای وارد کننده گندم از پاکستان را نشان می­دهد که افغانستان به جهت مرز مشترک ۲۲۴۰ کیلومتری با واردات ۵۰۰ هزار تن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. پاکستان در سال ۲۰۱۳ به میزان ۷۰۰ هزار تن گندم به کشورهایی از قبیل افغانستان، سریلانکا، قطر، عمان، امارات، کنیا، یمن و بنگلادش صادرات داشته که نشان از ظرفیت صادرات گندم این کشور در منطقه دارد.

کاهش هزینه واردات گندم در صورت واردات از پاکستان

جمهوری اسلامی ایران علی­رغم اقلیم مناسب و پتانسل زیاد در بخش کشاورزی و تولید گندم، سالیانه به طور میانگین ۳٫۳ میلیون تن گندم از کشورهای مختلف وارد می­کند. غالب کشورهای صادر کننده گندم به ایران عبارتند از: آرژانتین، آمریکا، کانادا و استرالیا که همگی فاصله زیادی با ایران دارند و واردات از این کشورها هزینه حمل و نقل و بیمه دریایی بالایی را بر دوش کشور گذاشته است. در این راستا برای کاهش هزینه­ حمل و نقل گندم می­توان بخشی از نیاز گندم کشور را از کشورهای نزدیک و همسایه وارد کرد. با توجه به حجم قابل توجه صادرات گندم توسط کشور پاکستان و قرارگیری این کشور در جنوب شرقی ایران می­توان با اتخاذ سیاست­های مناسب در این حوزه، بخشی از نیاز گندم کشورمان را از پاکستان وارد کنیم.