پروژه آزمایشگاه بیوبانک دامپزشکی افتتاح شد

پروژه آزمایشگاه بیوبانک سازمان دامپزشکی با مشارکت سازمان دامپزشکی و مرکز پدافند غیرعامل با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد تومانی افتتاح شد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، همزمان با دهه فجر، آزمایشگاه بیوبانک سازمان دامپزشکی با مشارکت سازمان پدافند غیرعامل در مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات سازمان دامپزشکی واقع در بلوار پژوهش تهران افتتاح […]

پروژه آزمایشگاه بیوبانک سازمان دامپزشکی با مشارکت سازمان دامپزشکی و مرکز پدافند غیرعامل با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد تومانی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، همزمان با دهه فجر، آزمایشگاه بیوبانک سازمان دامپزشکی با مشارکت سازمان پدافند غیرعامل در مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات سازمان دامپزشکی واقع در بلوار پژوهش تهران افتتاح شد.

بنا بر این گزارش، از مهم‌ترین وظایف سازمان دامپزشکی کشور در حوزه پدافند زیستی مراقبت و مبارزه با تهدیدات زیستی از طریق شناسایی و تشخیص به‌موقع عوامل زیستی مؤثر در رخداد حوادث است که این امر مستلزم تهیه استانداردها و نگهداری نمونه‌های مثبت برای کمک به تشیخص سریع تهدیدات حوزه دام، طیور و آبزیان است.

با نگاهی دوراندیشانه به تبعات اعمال تحریم‌ها علیه کشور در زمینه فروش و انتقال واکسن و مواد بیولوژیک و موارد وابسته از کشورهای بیگانه اهمیت ایجاد این مرکز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در اطلاعیه آزمایشگاه بیوبانک دامپزشکی آمده که احتمال در اختیار قرار دادن سوش‌های نامناسب از سوی دشمنان تحت عنوان سوش‌های مورد نیاز راهی برای یک نوع حمله بیولوژیک به کشور محسوب شده و احتمال گسترش بیماری به‌صورت ناخواسته حین انتقال سوش‌های بیماری‌زا طی مسیر از دیگر موارد چالش‌برانگیز، عدم وجود بانک نگهداری سوش‌های بومی کنترل مثبت است.

برای نگهداری این گنجینه گران‌بها، پروژه بیوبانک به‌عنوان یک مکان مناسب، در نظر گرفته شده است. یکی از وظایف مهم تهیه و خالص‌سازی سوش‌های میکروبی در حال گردش، همان کشور به‌منظور ارائه به مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و واکسن‌سازی‌ها است که این مهم یعنی مراحل کدگذاری و شناسنامه‌دار کردن آنها در بیوبانک انجام شده و سوش‌ها جهت استفاده‌های بعدی در بیوبانک نگهداری می‌شود.

گفتنی است، در این مراسم مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی و سردار مهدی‌پور معاون سلامت و پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور در مراسم کلنگ زنی این پروژه حضور یافتند./