پایان سلطه امریکا در صورت عدم افزایش حمایت‌های مستقیم به کشاورزی

کمیسیون کشاورزی کنگره آمریکا در هفته پیش به وضعیت پرداخت یارانه‌ کشاورزی در کشورهای دیگر پرداخت. در این جلسه، دو تن از کارشناسان حوزه اقتصاد بین‌الملل به تشریح پیامدهای کمک‌های دولتی سایر دولت‌ها بر بازارهای جهانی غذا و اثرات آن بر تجارت امریکا پرداختند.

به گزارش اگری پرس به نقل از  عیارآنلاین، طبق اخبار منتشره از سایت رسمی کنگره آمریکا، کمیسیون کشاورزی در هفته پیش به وضعیت پرداخت یارانه‌ کشاورزی در کشورهای دیگر پرداخت. در این جلسه، دو تن از کارشناسان حوزه اقتصاد بین‌الملل به تشریح پیامدهای کمک‌های دولتی سایر دولت‌ها بر بازارهای جهانی غذا و اثرات آن بر تجارت امریکا پرداختند.
بر اساس بانک اطلاعاتی مرکز بین‌المللی رقابت کشاورزی (ICAC)، آمریکا در میان کشورهای پرداخت‌کننده یارانه مستقیم به بخش کشاورزی تقریباً در رتبه‌های آخر قرار دارد. این به معنای آن است که این کشور بازار خود را اصطلاحاً باز (Open Market) نگه‌داشته است و به‌طور مستقیم از کشاورزی حمایت نمی‌کند؛ اما در مقابل قدرت‌های نوظهور در حوزه کشاورزی اقداماتی انجام می‌دهند که کاملاً برخلاف توافقات بین‌المللی آن‌ها در سازمان تجارت جهانی (WTO) است.

۱

هادسون (Hudson) مدیر مرکز بین‌المللی رقابت کشاورزی در دانشگاه تگزاس در جلسه کمیسیون کشاورزی اشاره داشت: « ممکن است در دنیا سروصداهایی به گوش برسد که بدون یارانه مستقیم از کشاورزی حمایت می‌کند، اما ما در این سیاره تنها نیستیم! کشورها کشاورزی را به‌عنوان یک دارایی و ثروت ملی و در جهت اهداف امنیتی می‌دانند و در صورت بی توجهی به این موضوعات توسط دولت ایالات متحده، کشاورزان ما را در یک رقابت غیر مزیتی قرار خواهند گرفت». او در ادامه بیان داشت حمایت یارانه‌ای و تعرفه‌ای آمریکا از کشاورزی در مقابل این کشورها رقم ناچیزی بوده و طی سال‌های اخیر نیز روند کاهشی داشته است.

کریگ تورن (Craig Thorn) مشاور امور اقتصادی در حوزه تجارت آزاد جهانی نیز در این جلسه با اذعان بر نقش مخرب یارانه سایر کشورها بر کشاورزی آمریکا بیان داشت: « نتایج به روز شده تحقیقات ما در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی سایر کشورها در حال جایگزینی با محصولات آمریکایی در بازارهای خارجی است. برای مثال ترکیه در حال پیشی گرفتن از آمریکا در صادرات آردگندم به بازارهای آسیایی است. تحقیقات ما نشان داد چهار کشور برزیل، ترکیه، هند و تایلند برخلاف قرارادهای تحت نظر سازمان تجارت جهانی (WTO) اقدام به افزایش حمایت‌های یارانه‌ای خود از کشاورزی کرده است.» کشورهای برزیل، تایلند، ترکیه و هند همگی برخلاف تعهدات خود در سازمان تجارت جهانی عمل کرده‌اند.

تورن، نشست دوحه برای تجارت کشاورزی را فرصت مهمی برای مذاکره با کشورهای خاص در مورد کاهش یارانه کشاورزی دانست. وی خاطر نشان کرد: « تا زمانی که نتوانیم کشورهای درحال‌توسعه طرف مذاکره را به توافقات بین‌المللی متعهد کنیم، حضور آمریکا در این مذاکرات «احمقانه» است. آن‌ها هیج تمایلی به پذیرش تعهدات بین‌المللی دراین مورد ندارند. لذا دولت آمریکا موظف است در سیاست‌های یارانه‌‌‌ای خود در کشاورزی تجدید نظر جدی کند».

۲

گرچه ‌حمایت مستقیم و یارانه‌ای آمریکا به کشاورزی کاهش یافته، اما نکته‌ای که این دو کارشناس به آن اشاره نکردند، نابرابری زیرساخت‌های توسعه تجارت ایالات متحده با کشورهای در حال توسعه است. زیرساخت‌های بازرگانی توسعه‌یافته و پیشرفته در وزارت کشاورزی این کشور بستر مناسبی را برای ارتقای جایگاه کشاورزی در دنیا فراهم آورده و بخشی از هزینه‌های بازاررسانی محصولات را روی دوش دولت می‌اندازد.

وزارت کشاورزی آمریکا بیش از ۱۰۰ سال سابقه جمع‌آوری اطلاعات بازار به‌صورت گزارش‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را داشته که امکان برنامه‌ریزی بلند مدت را برای تولید فراهم می‌سازد و زیرساخت‌های مناسبی برای حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی محصولات دارد. کشاورزان امریکایی با وزارتخانه‌ای در حال تعامل هستند که روزانه غذای ۳۰ میلیون فقط دانش‌آموز امریکایی را تأمین می‌کند و با این ابزار جلوی نوسانات بازار را می‌گیرد؛ با این وجود بازار داخلی و خارجی کشاورزان امریکا فرصتی بدون ریسک برای سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی است.

آمریکا در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات کشاورزی است. ارزش سالانه این محصولات به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. کشاورزی و غذای اساسی آمریکا همواره به‌عنوان ابزار قدرتمند سیاست خارجه این کشور به شمار رفته است.

لینک مکتوب جلسه در کنگره آمریکا