وعده کاهش واردات گوشت گاو عملی نشد/افزایش ۳۱ هزار تنی واردات این محصول در سال ۹۴

واردات گوشت گاو در سال ۹۴، به‌رغم وعده مسئولین وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش آن، نسبت به سال ۹۳ با افزایش ۳۱ هزار تنی همراه بود. این در حالی است که ایران ظرفیت خودکفایی و حتی تأمین نیاز گوشت کشورهای همسایه را نیز دارد.

به گزارش اگری پرس، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۳ ماه ابتدایی سال جاری، ۱۸٫۷ هزار تن گوشت گاو به قیمت ۸۰ میلیون دلار وارد کشور شده است. میزان واردات گوشت گاو کشور در سال‌های اخیر در نمودار زیر نشان داده شده است.

۱۳۹۵۰۵۱۰۰۲

همان‌طور که از شکل بالا مشخص است میزان واردات گوشت گاو کشور تا سال ۱۳۸۹، روندی صعودی داشته و تا حدود ۱۹۰ هزار تن نیز افزایش یافته است. اما بعد از سال ۱۳۸۹، میزان واردات کاهش یافته تا اینکه دوباره در سال گذشته شاهد افزایش میزان واردات گوشت گاو بوده‌ایم. میزان واردات گوشت در سال ۹۳، ۶۷ هزار تن و در سال ۹۴، ۹۸ هزار تن بوده است که از افزایش ۳۱ هزار تنی واردات گوشت گاو در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حکایت دارد.

این درحالی است که مسئولین حوزه گوشت کشور وعده داده بودند که میزان واردات گوشت گاو با گذشت زمان کاهش یابد. حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در راستای تعادل‌بخشی به دامپروری کشور، بارها از کنترل و کاهش واردات گوشت قرمز در کنار افزایش صادرات دام زنده خبر داده بود. طبق اعلام رکنی، برنامه وزارت جهاد این بوده که میزان واردات در سال ۹۴، از ۶۰ هزار تن در سال ۹۳ نیز کمتر باشد؛ اما به نظر می‌رسد این هدف محقق نشده است.

نکته جالب توجه اینکه گوشت گاو کشور اغلب به صورت منجمد و از کشور برزیل به ایران وارد می‌شود. کشور برزیل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده گوشت به شکل منجمد در سطح دنیاست و محصولات این کشور از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر کشورها برخوردار است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی واردات گوشت گاو، قیمت پایین آن باشد. هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله وارداتی با احتساب نرخ دلار بازار (۳۵۰۰ تومان) برابر ۱۵ هزار تومان بوده که به مراتب، از قیمت گوشت گرم بازار داخل پایین‌تر است.

با توجه به مصرف کمتر آب در تولید گوشت گوسفند، توصیه می‌شود نیاز داخلی گوشت قرمز تا جای ممکن از طریق تولید گوشت گوسفند تأمین شود و ظرفیت تولید گوشت گاو تولیدی چندان افزایش نیابد؛ اما به هر طریق، لازم است بخش زیادی از نیاز کشور به گوشت قرمز از طریق تولید داخل تأمین شود تا وابستگی کشور به واردات محصولات اساسی غذایی همچون گوشت قرمز کاهش یابد.

طبق آمار مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی، میزان توان تولیدی گوشت قرمز کشور در حدود ۸۰۰ هزار تن در سال بوده و میزان مصرف سالانه آن، ۹۰۰ هزار تن برآورد شده است. در حال حاضر، این اختلاف ۱۰۰ هزار تنی از طریق واردات تأمین می‌شود و لازم است این میزان نیز با توسعه ظرفیت‌های تولیدی گوشت قرمز در داخل کشور کمتر شود. البته ایران هرساله مقادیر زیادی گوسفند زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌نماید و چنانچه سیاست‌های قیمتی مناسبی در بازار گوشت کشور در نظر گرفته شود، امکان تأمین نیاز کشور از طریق تولید داخل در کوتاه‌مدت فراهم است. افزایش ظرفیت تولید داخل موجب می‌شود تولیدکنندگان داخلی با بهره‌مندی از صرفه‌های مقیاس تولید انبوه، قیمت خود را به مرور کاهش دهند و بتوانند با تولیدکنندگان جهانی به رقابت بپردازند.

علاوه بر این، چنانچه غذای دام به میزان مورد نیاز تأمین شود، در داخل کشور ظرفیت بالایی برای تولید گوشت قرمز وجود دارد و ایران می‌تواند در میان‌مدت به یکی از صادرکننده‌گان گوشت قرمز در منطقه تبدیل شود. عمده کشورهای منطقه، کشورهایی اسلامی و واردکننده گوشت هستند. این کشورها عموماً ترجیح می‌دهند گوشت قرمز مورد نیاز خود را از کشوری اسلامی تأمین نمایند و این واقعیت می‌تواند فرصتی مناسب برای گسترش تولید گوشت در کشور باشد. خودکفایی و تأمین امنیت غذایی، افزایش اشتغال، درآمدزایی ارزی و وابسته‌سازی کشورهای منطقه به ایران از جمله مزایایی است که از این اقدام نصیب کشور می‌شود.

منبع: عیارآنلاین