وضعیت بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی ایران

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: بالغ بر ۲۷ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری، ۳۶ هزار و ۴۰۰ هکتار زهکشی زیرزمینی و ۲۴ هزار و ۴۰۰ هکتار تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام تاکنون انجام شده است.

agripress0034به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری فارس استان خوزستان با وسعت ۶٫۴ میلیون هکتار یکی از استان‌های حاصلخیز با موقعیت جغرافیایی مناسب است که حدود ۱۳٫۷ میلیون تن از ۱۰۷ میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

بنابراین احیا و یکپارچگی اراضی دشت‌های این استان  یکی از مهمترین مسائلی است که باید اجرایی می‌شد و منشاء طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام حاصل مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ به استان خوزستان بود.

این گزارش می‌افزاید: علیرغم اهمیت طرح مذکور، اجرای این طرح‌ در سال‌های اخیر مغفول مانده بود که به منظور سرعت بخشی در اجرای آن عملیات اجرای آن به مؤسسه جهاد نصر واگذار شد.

یدالله شمایلی مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در مورد وضعیت و مراحل اجرای این پروژه، گفت: تا پایان سال گذشته از ۱۷۵ هزار هکتار طرح در دست اجرا ۷۵ هزار هکتار آن انجام شده است.

وی درباره میزان کار انجام شده در سال ۹۳تا پایان دی ماه بیان داشت: بیش از ۲۷ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه فرعی آبیاری، ۳۶ هزار و ۴۰۰ هکتار زهکشی زیرزمینی و ۲۵ هزار و ۴۰۰ هکتار تجهیز و نوسازی اراضی انجام شده است.

شمایلی بیان داشت: برای انجام این فعالیت‌ها ۲ هزار و ۶۵۰ دستگاه سنگین و نیمه سنگین و سبک و بیش از ۶ هزار و ۶۵۰ نفر نیروی انسانی در طرح مشغول فعالیت بوده‌اند.

وی با اشاره به چهار بخش منابع مالی طرح گفت: اعتبارات مصوب طرح در قانون بودجه سنواتی طی سال‌های ۸۷ تا سال ۹۲، ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و تخصیص اعتبار آن معادل ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال و اعتبار مصوب سال ۹۳ نیز به میزان هزار و ۴۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر بیان داشت: فاینانس داخلی بانک کشاورزی معادل ۸۹۲ میلیارد ریال که تا پایان سال ۹۲ معادل ۱۸۰ میلیارد ریال آن محقق و در سال ۹۳ نیز به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال برای آن منظور شده است.

شمایلی اظهار داشت: صندوق توسعه ملی ۱٫۵ میلیارد دلار (در سال ۱۳۹۳ با اعتباری معادل ۶۰۰ میلیون دلار، سال ۱۳۹۴ با اعتباری معادل ۴۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۵ با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون دلار) که معادل ریالی اعتبار سال ۹۳ از محل صندوق توسعه ملی به میزان ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: همچنین فاینانس خارجی ۱۰٫۸۸ میلیارد یوان (در دست پیگیری و اخذ مجوز برای مرحله اول با اعتباری معادل ۴٫۷ میلیارد یوان چین) منبع مالی چهارم این طرح است.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر افزایش تولیدات کشاورزی به میزان ۹٫۵ میلیون تن را از دستاوردها و نتایج این طرح عنوان کرد و بیان داشت: ایجاد قطب کشاورزی و افزایش درآمد حاصل حاصل از تولیدات به میزان ۲۱ هزار میلیارد ریال سالیانه و ساماندهی و جلوگیری از مهاجرت‌های روستایی و کاهش حاشیه نشینی شهرها از جمله فواید و اثرات اجرایی طرح است.

وی افزود: ایجاد قطب کشاورزی بزرگ در منطقه، صدور محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه و ایجاد فرصت‌های شغلی به میزان ۳۰۰ هزار نفر از دستاوردهای و فواید این طرح است.

براساس این گزارش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در ۶ حوزه، از جمله حوزه دز به مساحت ۴۷ هزار و ۱۰۰ هکتار و حوزه کرخه خوزستان به مساحت ۱۹۹ هزار ۹۰۰ هکتار در دست اجراست.

همچنین حوزه کرخه ایلام به مساحت ۵۱ هزار و ۱۳، حوزه کارون به مساحت ۱۳۱ هزار و ۳۶۲ و حوزه مارون به مساحت ۶۶ هزار و ۶۵ هکتار و حوزه زهره و خیرآباد به مساحت ۵۴ هزار و ۵۶۰ هکتار جزء ۶ حوزه عملیاتی طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام است.