وارد کنندگان مواد دامی باید بهداشت دامداری‌ها را بررسی کنند/ مصرف دارو دامی باید منطقی شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: مصرف القایی دارو در این بخش زیاد است.برای صادرات محصولات لبنی واردکننده‌ها قبل از اینکه بهداشت کارخانه‌ها را مورد بررسی قرار دهند، بهداشت دامداری‌ها و شیر خام تولیدی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در گردهمایی یک روزه هشدار در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: حدود ۱۱ روز پیش نامه‌ای از سازمان جهانی بهداشت دام دریافت شد که تمامی مسئولان سرویس‌های دامپزشکی موظفند، تا طی یک هفته با توجه به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها یک سمپوزیوم و یا همایش برگزار کنند.

وی افزود: بشر همواره در طی تاریخ در مقابل عوامل مخاطره آمیز خود را حفظ کرده و سعی کرده در مورد ناسازگاری‌ها یا به طبیعت پناه ببرد، یا با ابزارهایی که خودش برای مقابله با شرایط ناسازگار ساخته، مقاومت کند.

خلج تصریح کرد: تلاش برای بقا خصوصیات همه موجودات زنده است، به طوری که میکروارگانیسم‌ها هم همینطور با هوشیاری تلاش می‌کنند از همه توان و خصوصیات ذاتی، بقاء خود را در مقابل ابزارها و داروهایی که علیه آنها به کار گرفته می‌شوند، حفظ کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به موضوع ارزیابی کارایی دامپزشکی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از انتقاداتی که سازمان جهانی بهداشت دام به ما داشته در مورد ساختار بخش غیردولتی دامپزشکی بوده است.

وی افزود: از نظر آنان، این ساختار منسجم نیست و به عبارتی داشتن کلینیک مجزا، آزمایشگاه و یا بیمارستان از بحث‌های مورد انتقاد آنها بوده است.

خلج بیان داشت: انتقاد آنها به ویژه در مورد داروخانه‌های گسترده‌ای است که در واقع متخصص دامپزشکی ناآشنا به فارم و رخدادهای فارم است.

وی با بیان اینکه ما از این اشکالی که درخصوص خدمات دامپزشکی به ما گرفته شده استققبال می‌کنیم، گفت: دوستان ما در سیاست‌گذاری جدید براساس قانون ماده ۲ افزایش بهره‌وری تحقیقی در این موضوع انجام داده‌اند که براساس آن شرایط مجوز دریافت تأسیس داروخانه از این به بعد به راحتی صادر نمی‌شود.

خلج بیان داشت: این امر به این دلیل است که بتوانیم مصرف دارو را کم و از مصرف القایی آن در بخش دامپزشکی جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: مصرف القایی دارو در بسیاری از کشورها از جمله کشورهایی که فارغ‌التحصیلان پزشکی و دامپزشکی آنان بی‌ضابطه است، وجود دارد.

خلج بیان داشت: ما نباید اجازه دهیم مصرف القایی دارو بر دامپزشکی برایمان مخاطره‌آمیز شود لذا سیاست سازمان دامپزشکی با دو نگاه است و یکی اینکه مصرف را منطقی و دیگر از مصرف القایی جلوگیری کند و خدمات را به خدمات گیرنده آسان سازد.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: بنابراین در خدمات جدید اکیپ سیار دامپزشکی تعریف کرده‌ایم که براساس آن دامپزشکان با اخذ پروانه یا مجوز تاسیس دامپزشکی بتواند در مکان‌های مورد نیاز حضور یابند و خدمات‌رسانی کنند و از آنجا که دامپزشکان دارای پروانه می‌شوند، قطعاً از تزریق دارو بیش از حد امتناع خواهند کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که فارغ التحصیلان علاقمند هستند تا بلافاصله کار کلینیکی شروع کنند که در هیچ کشوری این گونه نیست، لذا شرایط متحول خواهد شد و آموزش‌ها حتماً در کشورمان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: رونق صادرات یکی از اهداف ما است، بنابراین قصد داریم تا در صورت امکان صادرات را از ۱۸ میلیون دُز افزایش دهیم.

خلج با اشاره به اهمیت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اظهار داشت: اهمیت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به اندازه‌ای است که در سال ۲۰۱۱ سازمان جهانی بهداشت شعاری را در مورد این موضوع برگزید و در سال ۲۰۱۲ سازمان جهانی بهداشت دام روی این شعار کار کرد.

خلج تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ هم دو سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی بهداشت دام مشترکاً‌ یک گردهمایی برای وزرای بهداشت و کشاورزی تمام کشورهای جهان در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برگزار کردند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت درصدد است، همراه با کنترل بیماری ورود آنتی‌بیوتیک‌ها را به زنجیره غذایی انسان کم کند.

خلج بیان داشت: صنعت دارویی کشور به لحاظ کیفیت صنعت رشد یافته‌ای است، چنانچه بالغ بر ۱۶۰ شرکت وارد کننده دارویی و ۳۰۰ شرکت واردکننده مواد اولیه دامپزشکی و اقلام آن را دارا است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت:‌ در بازدیدهایی که  از برخی کارخانجات تولید کارخانه‌های دامی داشته‌ام، به نظرم ساختار فیزیکی و تجهیزات داروهای دامپزشکی بالاتر از اماکنی است که داروهای پزشکی تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تقلب و جعل اسناد در دنیای امروز فراوان است، اظهار داشت: تلاش ما این است، تا واردات دارو از منابع معتبر انجام شود.

خلج بیان داشت: شرط صادرات سلامت محصول است و سلامت محصول با لفظ امکان پذیر نیست و باید فرآیندی برای آن طی شود.

خلج بیان داشت: دستورالعمل توسعه داروخانه‌ها در حال تأسیس است که به زودی این دستورالعمل برای چابک‌سازی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: برای پویایی تولید باید بتوانیم صادرات داشته باشیم که این امر نیازمند سلامت محصول و سلامت محصول هم نیازمند تولید بر اساس معیارهای جهانی است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد مصرف داروی ضد عفونی‌کننده مالاشیت گرین در استخرهای پرورش ماهی قزل‌آلا گفت: مصرف این داروی ضد عفونی‌کننده در کشور تقریباً‌ حذف شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: برای صادرات محصولات لبنی واردکننده‌ها قبل از اینکه بهداشت کارخانه‌ها را مورد بررسی قرار دهند، بهداشت دامداری‌ها و شیر خام تولیدی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

خلج بیان داشت: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در تولید شیر و لبنیات باید مورد توجه قرار گیرد.