واردات ۲.۵ میلیون تن گندم

معاون وزیر جهادکشاورزی، وضعیت ذخایر کالاهای اساسی را مطلوب توصیف کرد و گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، نیاز کشور به واردات گندم در سال‌جاری ۲.۵ میلیون تن است.

به گزارش اگری پرس، علی قنبری در مورد آخرین وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در کشور اظهار داشت: ذخایر کالاهای اساسی مطلوب و اطمینان‌بخش است.

وی با بیان اینکه ذخیره گندم برای بیش از ۶ ماه انجام شده است، اضافه کرد: ذخیره کالاهای دیگر از جمله روغن، برنج و شکر نیز برای بیش از ۳ ماه کافی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها نیاز کشور به واردات گندم در سال‌جاری ۲.۵ میلیون تن است، اظهارداشت: تا پایان روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه۷۰۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۸ هزار میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شده است.

قنبری افزود: این میزان گندم در ۹ استان خوزستان، فارس، كرمان، ايلام، هرمزگان، بوشهر، سيستان و بلوچستان، كرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد خريداري شده است كه به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد را نشان مي دهد.

معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: در سال‌جاري تاكنون بیش از ۸۰۰۰ ميليارد ريال بابت بهاي گندم هاي تحويلي به كشاورزان پرداخت شده كه در مقايسه با سال قبل ۱۱۰۰ميليارد ريال بيشتر است.

مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران، بيشترين ميزان خريد گندم تا اين تاريخ را مربوط به استان‌هاي خوزستان با ۴۸۲ هزار تن، فارس با ۷۰ هزار تن و كرمان با ۵۱ هزار و ۵۰۰ تن و ایلام ۴۴ هزار تن بر شمرد.

قنبري با اشاره به اعتبارات ۵۰۰۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده در بودجه سال ۹۴ كشور جهت خريد تضميني گندم، تاكيد كرد: با توجه به اینکه از اواخر ارديبهشت ماه وارد مرحله اوج خريد گندم در كشور مي‌شويم، بنابراين تخصيص و ابلاغ اعتبارات لازم از اولويت خاصي برخوردار است.

مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران، اعتبارات لازم براي خريد گندم در ماه‌هاي خرداد، تير و مرداد سال‌جاري را ماهانه حداقل۱۵ هزار ميليارد ريال اعلام كرد و از دستگاههاي ذيربط خواست تا تخصيص اين مبالغ در موعد مقرر انجام شود.

قنبري، تعداد مراكز فعال خريد را هم اكنون ۱۹۸ مركز اعلام كرد و گفت: برآوردها دایر بر ایجاد حدود ۱۰۰۰مرکز خرید در سراسر کشور است./مهر