واردات برنج ۵۷درصد افزایش یافت

در ۴ماهه سال جاری ۴۷۵میلیون دلار برنج به کشور وارد شده است که در صورت مقایسه آن با واردات ۳۰۲میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۷درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش اگری پرس، گمرک کشور عملکرد ۴ ماه تجارت کشور را منتشر کرد که این گزارش شامل “افزایش ۲۱ درصدی صادرات غیرنفتی” و “واردات ۱۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون دلاری” است.

با وجود اینکه تراز تجاری کشور مثبت بوده و با افزایش ۴ میلیارد دلاری، بهترین عملکرد تجارت خارجی خود را در سال‌های اخیر تجربه کرده اما وضعیت واردات کالاهای اساسی به کشور کماکان نگران‌کننده است.

از ۵ محصول عمده وارداتی به کشور ۴ محصول آن  محصولات استراتژیک کشاورزی است و امسال نیز دور باطل واردات و وابستگی این محصولات ادامه دارد.

بنابراین گزارش، بعد از حاشیه‌هایی که در مجلس بر سر واردات برنج پیش آمد و شروع شدن فصل برداشت، واردات این محصول از ۳۱ تیرماه ممنوع شد اما همین مدت نیز کافی بود که رقم زیادی برنج به کشور آید.

بر این اساس در ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۴۷۵ میلیون دلار برنج با سهم ارزشی ۳ و ۷۰صدم درصد به کشور آمده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم  ۳۰۲ میلیون دلار و وزن ۲۹۱هزار تن، افزایش ۵۷درصدی را تجربه کرده است.

در همین مدت میزان واردات ذرت دامی ۳۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی آن  ۲ و ۶۰صدم درصد، لوبیای سویا ۳۱۵ میلیون دلار و سهم ارزشی آن  ۲ و ۴۵صدم درصد، کنجاله سویا  ۲۴۰ میلیون دلار و سهم ارزشی یک و ۸۷صدم درصد بوده است.

میزان واردات قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری بنزینی (ردیف ۸۷۰۳) با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به‌استثنای لاستیک نیز در این مدت به‌ارزش ۲۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی  یک و ۷۷صدم درصد بوده است.

گفتنی است که بر اساس اعلام گمرک در این مدت  ۱۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون دلار انواع کالا به‌وزن ۹ میلیون و ۹۵۸ هزار تن وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از نظر وزن ۱۲ و ۷۹صدم درصد و از لحاظ ارزش ۷ و ۱۲صدم درصد کاهش داشته است.

افزایش ۲۱درصدی صادرات غیرنفتی

صادرات غیرنفتی کشورمان در چهارماهه اول سال جاری افزایش مناسبی داشته و با رسیدن به بیش از ۱۶ میلیارد دلار، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

در چهارماهه نخست امسال ۴۱ میلیون و ۱۶۱ هزار تن کالا به‌ارزش ۱۶ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۳۶ و ۳۷صدم درصد و ازلحاظ ارزش ۲۱ و ۱۱صدم درصد افزایش نشان می‌دهد.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان در ۴ ماهه نخست امسال محصولات پتروشیمی با ۱۳ میلیون و ۴۳۸هزار تن و ارزش ۵ میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار بود و سهم ارزشی سایر کالاها ۶۵ و ۱۸صدم درصد بوده است.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت ۳۹۶ دلار و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک‌هزار و ۲۹۲ دلار بوده  و کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و هند پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بوده‌اند.

منبع: تسنیم