هشدار درباره ازدست رفتن بازارهای صادراتی لبنیات

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: اگر دولت زودتر اختصاص مشوق صادراتی به صادرات لبنیات را ابلاغ نکند، ما بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهیم.

به گزارش اگری پرس سیداحمد مقدسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه اجرای طرح خرید توافقی شیرخام در حدود یک ماه اخیر باعث جمع آوری محصولات مازاد و به تعادل رسیدن بازار شده است، اظهارداشت: این اقدام دولت به تولیدکنندگان اطمینان بخشیده و آنها را به بهبود شرایط امیدوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانجات صنایع لبنی در اقدامی هماهنگ قصد داشتند به بهانه وجود مازاد تولید، قیمت شیرخام را پایین بیاورند، گفت: در حال حاضر نرخ خرید شیرخام از دامداران توسط کارخانجات بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور اضافه کرد: هم اکنون مشکل ما کاهش چشمگیر صادرات محصولات لبنی است و اینکه کشورهایی مانند مصر، ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی در حال گرفتن جای ایران در بازارهای بین المللی هستند.

مقدسی با بیان اینکه کشورهای فوق به  ازای صادرات هرکیلوگرم شیرخشک ۲ دلار مشوق صادراتی به صادرکنندگان پرداخت می‌کنند، افزود: دولت باید هر چه زودتر اختصاص ۲۰۰ میلیاردتومان مشوق صادراتی برای صادرات محصولات لبنی را ابلاغ کند، در غیر این صورت ما بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهیم.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی برخی مسئولان و کارشناسان صنایع لبنی مبنی بر اینکه اختصاص یارانه دردی از این صنعت دوا نمی‌کند، اظهارداشت: کسانی که چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، خودشان حتی یک کیلوگرم صادرات انجام نمی‌دهند و می‌خواهند دولت یارانه را به کل شیر پرداخت کند.

مقدسی با بیان اینکه صنعت دامپروری کشور در دو سال اخیر در ضرر و زیان به سر برده است، وضعیت بازار گوشت گوساله را مطلوب ندانست و گفت: قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم گوشت گوساله برای دامداران حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است در حالی‌ که هر کیلوگرم گوساله زنده از تولیدکنندگان بین ۹ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌شود.