هجوم مگس مدیترانه ای به باغ های مرکبات مازندران

سردی هوا و کاهش قیمت سبب تاخیر در برداشت مرکبات بویژه نارنگی از باغ های مازندران و هجوم حشرات مدیترانه ای به این باغ ها شده است.

خبر کشاورزیبه گزارش اگری پرس به نقل از خبرنگار ایرنا، افزایش تهدید این آفت برای باغ های مرکبات سبب شده است تا مسئولان جهاد کشاورزی مازندران برای چندمین بار در یک ماه گذشته به باغداران برای برداشت سریع تر محصولات رسیده هشدار دهند.
هم اکنون هر کیلوگرم مرکبات بخصوص نارنگی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار ریال در بازار خرده فروشی عرضه می شود ولی باغداران قیمت تمام شده محصول را بیش از این مبلغ می دانند .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری روز سه شنبه از افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه ای در باغ های مرکبات این شهرستان به دلیل عدم جمع آوری میوه های رسیده خبر داد.
به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد گفت: با توجه به افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه ای در تله های ردیابی و مشاهده خسارت روی انواع مرکبات، ضروری است باغداران جهت جلوگیری از خسارت و مدیریت در کنترل آفت نسبت به برداشت تمام میوه های رسیده اقدام کنند.
وی اضافه کرد: باغداران علاوه برجمع آوری میوه های ریزشی از پای درختان برای نصب تله های جلب کننده در باغ ها برای کاهش جمعیت مگس میوه مدیترانه ای دست به کار شوند.
قاسم نژاد از باغداران خواست تا میوه های آلوده و ریزشی پای درختان را برای جلوگیری از سرایت آفات به سایر درختان در عمق نیم متری دفن کنند.
مگس میوه مدیترانه ای آفت بومی آفریقاست که از دهه ۳۰ تا ۶۰ در ایران وجود داشت ولی برای حدود دو دهه یعنی تا اواسط دهه ۸۰ در کشور مشاهده نشد.
این آفت دوباره در سال ۱۳۸۵در مازندران گزارش شد و از آن زمان به بعد همواره میهمان باغ های میوه مرکبات این استان بود.
این مگس که به خاطر سازگاری با آب و هوای مدیترانه ای این نام را بر خود دارد ، در سال ۸۹ بیشترین آسیب را به باغ های مرکبات مازندران وارد کرده بود.
تاکید مسئولان جهاد کشاورزی برای برداشت سریع میوه های رسیده در حالی است که پیش از این مسئولان اتحادیه باغداران مازندران از کشاورزان خواسته بودند تا در برداشت محصول عجله نکنند.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این باره گفته بود: محصولات مرکبات امسال باید به صورت مستمر و آهسته وارد بازار شود و از ورود ناگهانی محصول در بازار پرهیز شود.
محمدرضا شعبانی افزود: امسال باغداران استان با توجه به خسارت سال گذشته، توصیه های فنی را در دستور کار داشتند که امیدواریم با توجه به افزایش محصول مرکبات در سال جاری نسبت به سال قبل بتوانند خسارت هایی که به باغداران وارد شده را کاهش دهند.
وی گفت: سال گذشته با توجه به سرمازدگی، باغداران با کاهش تولید مواجه بودند و امسال تولید مرکبات در استان دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن پیش بینی می شود و به همین دلیل نیاز به برنامه ریزی از طریق دستگاه های مرتبط برای امر صادرات بویژه ذخیره سازی ضرورت دارد.
برداشت نارنگی پیش رس در مازندران از اواخر شهریور آغاز و از اوایل مهر وارد بازار شد و برداشت نارنگی انشو نیز از اواسط مهر آغاز شد.
برداشت پرتقال از باغ های مازندران نیز اواخر آبان آغاز می شود.
در استان مازندران افزون بر ۱۸۰ هزار هکتار اراضی باغی وجود دارد که ۸۰ درصد آن مربوط باغ مرکبات است.
مسئولان جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرده اند که امسال از این باغ ها بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرکبات برداشت شود.
مازندران حدود ۵۰ درصد از مرکبات کشور را تامین می کند.