نیاز به خودکفایی در محصولات اساسی

عضو کمیسیون اقتصادی کشور با اشاره به اینکه کشاورزی کشور معیشتی است و باید اقتصادی شود، گفت: ایجاد زیرساخت های لازم برای خودکفایی در تولید برخی محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی ضروری است.

agripress0031به گزارش اگری پرس عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد شیوه‌های بهینه اداره کشور در شرایط تحریم، گفت: مسائل مختلفی درباره این موضوع مطرح می‌شود که غالبا در حد حرف باقی و به عمل نمی‌رسد.

وی افزود: اداره کشور در شرایط تحریم به بحث اقتصاد مقاومتی مرتبط می‌شود که باید با یک نگاه درون‌زا و تکیه بر منابع داخلی نیازهای خودمان را با کمترین وابستگی به کشورهای دیگر تأمین کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: بنابراین اگر بتوان با توجه به شرایط آب و هوایی در حوزه کشاورزی غذای مورد نیاز کشور را تأمین کرد آسیب‌پذیری اقتصاد هم کاهش می‌یابد.

پاپی‌زاده با بیان اینکه باید داشته‌ها و توانایی‌هایمان را باور کنیم، گفت: دولت باید موانع کسب و کار را برطرف کند و در اقتصاد و توسعه اشتغال بازنگری جدی انجام شود زیرا رونق تولید باعث رونق اقتصاد و کاهش تورم است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: رونق تولید موجب کاهش تورم و افزایش رضایتمندی مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی در حال حاضر خودکفا و حتی صادر‌کننده هستیم، گفت: در سال‌های قبل ایران جزو واردکننده مرغ به شمار می‌رفت، در حالی که با ظرفیت‌سازی‌ هم‌اکنون بطور کامل تأمین کننده تمام نیاز داخلی هستیم، ضمن اینکه اضافه تولید هم وجود دارد.

پاپی‌زاده بیان داشت: در حال حاضر تأمین کننده ۹۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز داخلی هستیم و با فراهم کردن ظرفیت‌ها می‌توان ۱۰ درصد نیازمان را هم از طریق داخلی تأمین کرد و به خودکفایی رسید.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه توان خودکفایی برخی محصولات کشاورزی وجود دارد و در راستای اداره کشور در شرایط تحریم باید به آن توجه کرد، گفت: باید در خودکفایی برخی از محصولات کشاورزی مثل گندم و ذرت دولت برنامه‌ریزی اساسی انجام دهد و نیازمند اعتبار برای اجرا هستیم.

پاپی‌زاده گفت: حدود ۱۰ درصد از نیاز داخلی دانه‌های روغنی را در داخل تأمین می‌کنیم، این موضوع برای کشور خطرناک و تهدیدزا است و امنیت کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی وزارتخانه در راستای تولید بیشتر این محصولات در داخل کشور دولت باید اعتبارات مناسبی را به این بخش اختصاص دهد تا در شرایطی مثل تحریم دچار بحران نشویم.

وی افزود: عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در بخش کشاورزی از قبیل وجود انبار، سردخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از نقاط ضعف به شمار می‌رود که لازم است به این مقوله هم توجه جدی شود.

پاپی‌زاده اظهار داشت: زیرساخت مناسب برای صادرات باید فراهم شود تا تولیدات مازاد صادر شود و روی دست تولید کننده نماند ضمن اینکه در کنار این موضوع باید با بهره‌گیری از مکانیزاسیون بهره‌وری را در بخش کشاورزی بالا ببریم و این موضوع نیازمند اعتبار تخصیصی مناسب از سوی دولت است.

وی با بیان اینکه کشاورزی کشور معیشتی است، گفت: کشاورزی باید اقتصادی شود و کار در این حوزه باید به سمت اقتصادی شدن پیش رود.

پاپی‌زاده با بیان اینکه خرد بودن اراضی کشاورزی یکی از معضلات اساسی بخش کشاورزی است که مانع اقتصادی شدن آن می‌شود، بیان داشت: متوسط اراضی کشاورزی در کشور حدود ۲٫۲ هکتار است در حالی که در برخی از کشورهای توسعه یافته مثل کانادا و آمریکا متوسط این اراضی بین ۵۰ تا ۷۰ هکتار است.

وی افزود: وسعت زیاد اراضی کشاورزی، کشاورزی را اقتصادی می‌کند زیرا در اراضی خرد امکان سرمایه‌گذاری برای تهیه ماشین‌الات مختلف وجود ندارد در حالی که در کشاورزی کلان این امکان وجود دارد.