نیازی به واردات برنج نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این موضوع که واردات برنج کماکان لازم نیست، گفت: بازار برنج راکد و این محصول فراوان است، بنابراین نیاز به واردات نیست.

agripress0023به گزارش اگری پرس عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو خبرگزاری فارس در مورد سفر هیئت هندی برای مذاکره بار ایرانی ها در مورد از سرگیری تجارت برنج با ایران، گفت: با توجه به میزان برنج تولیدی کشور و برنج‌های وارداتی ثبت سفارش قبلی در سال ۹۳ نیاز به واردات این محصول به کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اطلاعی از سفر این هیئت هندی به ایران ندارم، گفت: احتمالا سفر این هیئت برای رفع اختلافات در مورد آلودگی برنج‌های هندی است و ممکن است، این سفر با هماهنگی وزارت بهداشت مهیا شده باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته وزارت بهداشت برای تحقیق در مورد آلودگی برنج‌های هندی به هند سفر داشته و احتمال دارد، سفر هیئت هندی در این مورد به ایران باشد.

کشاورز با تأکید بر این موضوع که واردات برنج همچنان لازم نیست، گفت: بازار برنج راکد و این محصول فراوان است، بنابراین نیاز به واردات این محصول نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ثبت سفارش واردات مکانیزم خاص خود را دارد و قطعا برای واردات این محصول از وزارت جهاد کشاورزی نظرخواهی می‌شود.

کشاورز تصریح کرد: سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن برنج تولید و با واردات حدود یک میلیون تن برنج از ثبت سفارش قبلی هیچ نیاز به واردات و ثبت سفارش جدید وجود ندارد.

وی در مورد کشت برنج در استان‌های غیر از استان‌های شمالی گفت: از برنج‌کاران در استان‌های غیر از استان‌های شمالی حمایت نمی‌شود و در تلاش هستیم تا کشاورزان را قانع کنیم که با توجه به وضعیت آب کشور کشت این محصول در استان‌های کم آب برای کشور مفید نیست.

کشاورز بیان داشت: قانونی در مورد ممنوعیت برنج در استان‌هایی غیر شمال کشور وجود ندارد، ولی اگر ضرورت ایجاب کند، پیگیر این مسئله می‌شویم.

وی با اشاره به تدوین یک طرح برای افزایش تولید برنج در استان‌های شمالی کشور، اظهار امیدواری کرد: این طرح با کمک و حمایت از دولت عملیاتی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح مذکور یک بسته کامل است که با اجرای پروژه‌های مختلف آن در طول ۱۰ سال می‌توان تولید برنج در کشور را افزایش داد.

کشاورز گفت: تجهیز نوسازی شالیزارها، توسعه مکانیزاسیون، توسعه نشاء مکانیزاسیون برای کاهش هزینه، به کارگیری ارقام جدید، تمرکز، ترویج و نوسازی کارخانه‌های برنج‌کوبی از جمله مسائلی است که در این طرح مطرح است.