نوسان قیمت محصولات کشاورزی در بازار ریشه فرهنگی دارد/ لزوم اجری روش صحیح عرضه مستقیم در کشور

شادلو، رئیس اتحادیه باغداران کشور گفت: تفاوت قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار منطقی نیست و باید روش صحیح عرضه مستقیم را در کشور فرهنگ سازی کرد.

shadloooمجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران کشور در گفتگو با خبرنگار اگری پرس گفت: عامل عمده تغییر و تفاوت های قیمت در بازار های میوه کشور به دلیل افت و خیزهایی است که در تولید بر اثر نوسانات عوامل طبیعی ایجاد می شود، به عنوان مثال سرما زدگی و طوفان های شدید که تاثیر به سزایی در میزان تولید و برداشت محصولات کشاورزی دارند.

وی علاوه بر عوامل محیطی و طبیعی، حضور واسطه ها را در فاصله انتقال میوه از مزرعه تا بازار، یکی ازعوامل مهم فرهنگی- اجتماعی موثر در نوسان قیمت محصولات کشاورزی نامید.

شادلو با بیان اینکه این تفاوت قیمت از مبدا تا مقصد عملا منطقی و موجه و حتی حلال نیست، افزود: عوامل تولید و عرضه محصولات به بازار حق معلوم و مشخصی دارند که هیچ کس منکر آن نیست ولی اگر این منفعت ۲ و ۳ برابر شود دیگر هیچ منطقی این مسئله را توجیه نمی کند.

رئیس اتحادیه باغداران کشور ضمن تاکید بر اینکه همه دولتها سعی داشته اند که دست واسطه ها را کوتاه کنند و متاسفانه این امر تاکنون عملی نشده است، عرضه مستقیم را به عنوان مناسب ترین راه کار معرفی کرد و افزود: عرضه مستقیم توسط خود تولید کننده مقدور نیست چراکه حتی در نزدیک ترین فاصله  از مزرعه تا مرکز عرضه کالا نیز کشاورز نمی تواند هم در جایگاه تولید باشد و هم در جایگاه عرضه!

شادلو در ادامه با ارائه مثالی از عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته، گفت: در تمام کشورهای توسعه یافته نوعی از عرضه کالا در بازار وجود دارد که در آن عرضه کنندگان با تولید کنندگان منافع مشترک داشته و فقط به دنبال سود کلان خود نیستند. این گروه از افراد را که با کشاورز هم هدف هستند، (Super Center Service) مجموعه های تخصصی عرضه و تولید می نامند.

وی همچنین افزود: مجموعه های تخصصی عرضه و تولید باهم هم هدف بوده و در منافع مشترک هستند و این امر برای کم کردن فاصله قیمت از تولید تا مصرف بهترین راه است که طی آن سود متعارفی بین تولید کننده و عرضه کننده تقسیم می شود.

رئیس اتحادیه باغداران کشور تاکید کرد: اگر ما به این نوع فرهنگ از عرضه و تولید برسیم مشاهده می کنیم که جلوگیری از سوء استفاده فرصت طلبان کار سختی نیست و به راحتی میتوان به ثبات قیمت در بازار دست یافت.

شادلو دیگر  عامل مهم در تشنج قیمت ها را نحوه بازگو کردن اخبار و اطلاع رسانی های مربوط به عوامل طبیعی تاثیر گزار بر تولید بیان کرد و گفت: به عنوان مثال همین اخبار سیل و طوفان اخیر که داغ کردن و بزرگ کردن این گونه اخبار باعث داغ شدن فرصت برای سودجویان و تزلزل قیمیت ها در بازار میشود و ما باید بنابر مصلحت کشور اخبار را بزرگ کنیم.