نرخ رشد کشاورزی به ۵.۴ درصد رسید

وزیر جهاد کشاورزی گفت:نرخ رشد بخش کشاورزی در اقتصاد کشور در سال ۹۴ به ۵٫۴ رسیده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، محمود حجتی امروز در مراسم رونمایی و معرفی دستاوردهای جدید تحقیقاتی (ارقام جدید زراعی و باغی) مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، گفت: اگر دستاوردهای سازمان تحقیقات نبود محصولات کشاورزی نه تنها افزایش نمی‌یافت، بلکه سال به سال کمتر می‌شد، زیرا بذرها به مرور در مقابل هجوم‌ انواع آفت قرار می‌گیرند و کارایی خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به نیاز سالانه یک میلیون تنی بذر در کشور،‌ اظهار داشت: هر ۳ سال یکبار باید بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: قصد ما تولید بذر نیست، بلکه ما می‌خواهیم به رقم بذر برسیم و سپس کشاورزان پیش‌رو تولید را انجام دهند.

حجتی در ادامه، اظهار داشت: رویکرد دوم ما استفاده از ظرفیت‌های کشور در دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه رویکرد سوم وزارت جهاد کشاورزی ارتباط با دنیا است، گفت: راه‌اندازی مؤسسات بین‌المللی در زمینه محصولات کشاورزی در دستور کار ما قرار دارد، به طوری که روز گذشته یکی از این دفاتر در زمینه تحقیقات کشاورزی در رشت افتتاح شد و در نظر داریم تا دفتر ایکاردا (مرکز تحقیقات بین‌المللی در مناطق خشک) در ایران راه‌اندازی شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: نرخ رشد بخش کشاورزی در اقتصاد کشور در سال ۹۴ به ۵٫۴ رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در دو سال گذشته با کمک تولیدکنندگان تراز تجاری غذایی کشور ۴٫۷ میلیارد دلار به نفع تولیدکنندگان تغییر کرده است.

حجتی تصریح کرد: تراز تجاری غذایی از منفی ۸٫۱میلیارد دلار به منفی ۳٫۴ میلیارد دلار رسیده است که ۳۰ درصد آن به خاطر کاهش قیمت‌های جهانی و ۷۰ درصد آن به دلیل افزایش تولید، صادرات و کاهش واردات است.

وی گفت: ما فکر می‌‌کنیم در برنامه میان‌مدت بتوانیم تراز تجاری بخش غذای کشور را به صفر برسانیم.

بر اساس این گزارش در پایان این مراسم از ۱۷ محقق برتر بخش تحقیقات کشاورزی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تقدیر شد.