میوه‌ قاچاق چگونه از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود؟

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: میوه‌هایی که با عنوان ترانزیت به کشورهای همسایه از گمرک ترخیص می شود در داخل کشور تخلیه و با جایگزینی میوه ایرانی از کشور خارج می‌شود.

به گزارش اگری پرس، حبیب‌الله حقیقی طی مصاحبه ای درباره علت ورود فراوان میوه‌ قاچاق علی رغم فساد پذیری آن اظهار داشت: سال گذشته کشفیاتی در مورد چند محموله میوه قاچاق در اصفهان داشتیم که مشخص شد این میوه‌ها از پایانه بندر شهید رجایی تحت عنوان میوه ترانزیت به مقصد عراق و شلمچه میوه وارد کشور شده و در اصفهان تخلیه شده است.

وی با اشاره به اطلاعات گمرک در مورد نحوه ترخیص چنین میوه‌هایی تصریح کرد: میوه را با عنوان میوه ترانزیت وارد کرده اند که میوه ممنوع و غیرممنوعه هم برای کالای ترانزیتی که به کشور دیگر قرار است حمل شود، منعی ندارد. همین بار میوه در اصفهان تخلیه و میوه ارزان قیمت ایرانی به بار اضافه کرده و وقتی از مرز شلمچه بیرون می‌رود، از نظر نوع کالا و وزن همان است.

به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آنهایی که در حوزه قاچاق فعالیت می‌کنند، از هر شگردی استفاده می‌کنند و نتیجه آن می‌شود که شما می‌بینید میوه قاچاق به فاصله دو روز در سردخانه قرار گرفته و به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی عدم کنترل ثبت ورود و خروج کانتینرهای ترانزیتی کشور را یکی دیگر از مسائلی برشمرد که سبب ورود کالای قاچاق به کشور می‌شود و افزود: کامیون‌هایی که وارد کشور می‌شوند، زمان مشخصی برای خروج وقت دارند که بیش از این زمان با آنها برخورد خواهد شد.

منبع: فارس