مسئولین هرچه سریعتر به داد گندمکاران “خمین” ی برسند/ظرفیت پایین انبارهای گندم باعث توقف خرید تضمینی شد

عده ای از کشاورزان از نحوه تحویل و خرید گندم مازاد بر مصرف توسط مباشران دولتی گلایه دارند و خواستار رسیدگی مسئولان اجرایی به اشکالات موجود در این بخش شدند.

به گزارش اگری پرس، عده ای از کشاورزان در شهرستان خمین از نحوه تحویل و خرید گندم مازاد بر مصرف توسط مباشران دولتی گلایه دارند و خواستار رسیدگی مسئولان اجرایی به اشکالات موجود در این بخش شدند.
یک کشاورز اهل خمین گفت: خودروهای حامل محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از ساعات اولیه صبح درصف طولانی می ماند و روند تحویل محصول بهره برداران با کندی مواجه است.
داوود جعفری ادامه داد: در اعتراض به مباشران و ماموران تحویل گندم، پر بودن فضای انبارها علت این کندی مطرح می شود و نیاز است که مسئولان امر مدیریت منسجم و منظم را در این خصوص انجام دهند.
وی گفت: در برنامه خرید تضمینی گندم امسال هزینه سنگین حمل محصول نیز برعهده کشاورز و تولید کننده گذاشته شده و کندی در تحویل محصول باعث شده که برای سومین روز متوالی محموله محصول را تا مرکز خرید حمل کنم اما تحویل انجام نشود.
یک کشاورز دیگر نیز گفت: اگر وسیله نقلیه مناسب در اختیار داشتم محصول تولیدی خود را به استان های دیگر می بردم و بدون دغدغه به فروش می رساندم.
سجاد بهشتی توضیح داد: اگرچه در برنامه خرید تضمینی سال های پیش در پرداخت به موقع بهای محصول تاخیر بود اما در تحویل به موقع خللی وجود نداشت.
وی بیان کرد: با وجود خشکسالی، کم آبی و هزینه های بالای تولید محصول روی دستم مانده است و این بلاتکلیفی بهره بردار را ناچار به فروش محصول به واسطه ها و دلالان می کند که خسارات زیادی با خود دارد.
وی گفت: واسطه ها، هر کیلو گرم گندم را به نرخ هشت هزار ریال خریداری می کنند که این مبلغ هزینه های تولید را هم جبران نمی کند.
یک گندمکار سالخورده خمین گفت: اگر خرید محصول گندم توسط دولت انجام نشود دیگر امیدی به تولید و برداشت محصولات دیگر که خرید تضمینی برای آن ها نیست، وجود ندارد.
کاظم عبدی افزود: تاکنون برای فروش محصول گندم اینقدر سردر گم نشده بودم و نیاز است که تصمیم موثر و سریع از سوی مسئولان ذیربط برای حل مشکل موجود در خمین گرفته شود.
وی بیان کرد: امید کشاورز پس از یک سال کار طاقت فرسا به درآمد کافی و فروش منطقی دسترنج است چرا که پول حاصل از کاشت محصول تنها منبعی است که برای مخارج سالانه و معیشت خانوار دارد.
یکی از اعضای شورای اسلامی روستای چهارچشمه در این باره گفت: خرید تضمینی گندم در این منطقه متوقف شده که این مهم نارضایتی بهره برداران را در پی داشته است.
حبیب الله منصوری افزود: این نارضایتی در خرده مالکان بیشتر است چون با وجود تحمل هزینه حمل امکان خرید محصول آنها به نرخ تضمینی نیست.
وی بیان کرد: شماری از کشاورزان که دارای خودروی مناسب هستند محصول مازادشان را به شهرستان های دیگر منتقل می کنند تا به نرخ دولتی به فروش برسانند.
منصوری افزود: با تکمیل ظرفیت انبارهای موجود منطقه، خرید جدید از کشاورزان متوقف شده و تداوم خرید تضمینی موکول به تخلیه انبار شده است.
مسئول یک شرکت تعاونی و مرکز خرید گندم در خمین گفت: هر سال با خرید گندم مجوز حمل نیز وجود داشت که بلافاصله گندم خریداری شده به مرکز استان حمل می شد اما، امسال مجوز حمل گندم با تعاون روستایی نیست.
اسماعیل مسلمی افزود: به همین دلیل ظرفیت انبارهای گندم این منطقه و حتی سایر انبارهای مراکز خرید بخش خصوصی نیز تکمیل شده و چاره ای جز توقف خرید نیست تا انبارها تخلیه شود.
وی ادامه داد: هر روز با ازدحام متقاضیان در تحویل گندم مازاد بر مصرف مواجه هستیم و به ناچار مقداری از گندم دریافتی در فضای باز انباشت می شود.
مسلمی گفت: خرید گندم تا اطلاع ثانوی متوقف شده و این مهم به دلیل نبود ظرفیت انبار است.
رئیس تعاون روستایی خمین گفت: پراکنش انبارهای ذخیره گندم این شهرستان مناسب نیست و در فصل برداشت و خرید تضمینی از کشاورزان، کمبود زیرساختی در فضاهای انبار و نگهداری در دو منطقه قورچی باشی و چهارچشمه بخش کمره خودنمایی می کند.
علی عبدی افزود: انبار ذخیره گندم در شهر خمین ظرفیت دارد و مشکلی نیست اما، در دو منطقه یاد شده انبار های موجود جوابگوی حجم گندم تحویلی مازاد بر نیاز کشاورزان نیست.
وی، از وجود یک هزار و ۵۰۰ تن گندم ذخیره شده سال قبل در انبارهای بخش کمره خمین خبر داد و گفت: اشغال بودن حجم فضای انبار مشکل فعلی را برای کشاورزان در خرید تضمینی ا ایجاد کرده است.
رئیس تعاون روستایی خمین گفت: به دلیل کمبود انبار به ناچار گندم ذخیره شده پارسال در حال انتقال به فضای باز است که این امر موجب وقفه در خرید گندم سال جاری است.
عبدی بیان کرد: ظرفیت انبار گندم منطقه قورچی باشی و چهارچشمه ۵۰۰ تن است اما، تولید گندم امسال این دو منطقه هر کدام نیاز به انبار۱۰ هزار تنی دارند.
وی، با بیان اینکه امسال مجوز حمل گندم با تعاون روستایی نیست، افزود: اداره غله بایستی گندم خریداری شده را به مرکز استان حمل کند که به دلیل نبود انبار خالی تاکنون اقدام به حمل نکرده است.
رئیس تعاون روستایی خمین بیان کرد: در سال زراعی جاری تا کنون پنج هزار و ۵۰۰ تن گندم و دو هزار و ۱۰۰ تن محصول جو مازاد بر نیازکشاورزان به نرخ تضمینی خریداری شده است.
وی افزود: خرید تضمینی گندم در خمین از اواخر خرداد ماه از طریق ۱۱ مرکز خرید تضمینی شروع شده است و پیش بینی می شود امسال میزان گندم خریداری شده به ۴۰ هزار تن برسد.
سطح زیر کشت گندم آبی خمین شش هزار و ۲۰۰ هکتار و گندم دیم هشت هزار و ۲۵۰ هکتاراست.
شهرستان خمین دارای ۱۴ هزار خانوار کشاورز است و مهمترین محصولات تولیدی آن گندم، جو، لوبیا، پیاز و سیب زمینی است.