مرگ تدریجی صنعت پنبه/ضرورت تقویت تعاونی‌های تولید

مدیرعامل صندوق پنبه گفت:با توجه به اراضی خرد زراعت پنبه، خرید ماشین آلات و تجهیزات برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد از این رو تعاونی‌های تولید می‌توانند خدماتی ویژه به آنها ارائه دهند.

به گزارش اگری پرس،

پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک و پرکاربرد در صنایع نساجی است که هر ساله مقادیر قابل توجهی ارز به واردات آن اختصاص می‌یابد.

البته ناگفته نماند که قیمت پایین این محصول در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، کاهش انگیزه پنبه کاران و در نهایت واردات بی رویه را به همراه داشته است.
وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که تولید پنبه متناسب با صنایع نساجی باید افزایش یابد ازاین رو توسعه کشت دوم پنبه در تناوب کشت گندم و کلزا را یکی از راهکارهای اساسی افزایش تولید می‌داند.
محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به ضرورت تقویت تعاونی تولید اظهار داشت: با توجه به اراضی خرد زراعت پنبه، خرید ماشین آلات و تجهیزات برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد از این رو تعاونی‌های تولید می‌توانند خدماتی ویژه به آن‌ها ارائه دهند.
وی با اشاره به مشقت و سختی‌های زراعت پنبه افزود: با توجه به هزینه بالای ماشین آلات در زمان برداشت کشاورزان به طور سنتی اقدام به برداشت محصول می‌نمایند که این امر موجب شده کشاورزان به سمت و سوی زراعت‌های دیگر سوق یابند.
کاویانی با اشاره به اینکه حمایت از کشاورزان بی نیازی از واردات پنبه را به همراه دارد، افزود: طی سال‌های نه چندان دور تنها از استان گلستان ۱۰۰ تن پنبه صادر می‌شد و این درحالی است که به دنبال مجوز واردات بی رویه به یکی از واردکنندگان پنبه تبدیل شدیم.
مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: در سال ۸۲، ۱۲ هزارتن پنبه مازاد بر نیاز داخل صادر شد و از طرفی در همان سال مجوز واردات ۲۵ هزارتن پنبه از سوی وزارت جهاد داده شد که این امر دلسردی کشاورزان از زراعت پنبه را به همراه داشت.
به گفته کاویانی تسهیل در دسترسی به موقع نهاده‌های با کیفیت و قیمت مناسب می‌تواند کشاورزان را به تولید پنبه تشویق نماید.
وی با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیر کشت پنبه افزود: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه کمتر از ۸۰ هزار هکتار بود، اما پیش بینی می‌شود که امسال سطح به ۹۰ هزار هکتار برسد.
مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، کود و سم، پرداخت یارانه به کشاورزان برای خرید ماشین آلات ازجمله دلایل افزایش سطح زیر کشت این محصول به شمار می‌رود.
مدیر عامل صندوق پنبه با بیان اینکه بذر پنبه از ترکیه و یونان تامین می‌شود، افزود: این بذر‌ها از مرغوب‌ترین بذرهای پنبه در دنیا به شمار می‌رود که واردات آن با هدف بهبود ضریب تولید در داخل انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه دوره کشت پنبه در گذشته ۱۸۰ روز طول می‌کشید، عنوان کرد: از این رو کشاورزان برای حداکثر بهره وری و مواجه نشدن با سرمای زمستانه کشت خود را زودتر انجام می‌دادند که همین مسئله به سبب به صرفه نبودن تولید کاهش انگیزه کشت این محصول را به همراه داشت و این درحالی است که با استفاده از بذور کیفی پنبه کاران در پاییز می‌توانند اقدام به کشت محصول دیگری نمایند.
به گفته کاویانی طی یک برنامه منسجم پنج ساله امکان خودکفایی این محصول وجود دارد.