لازمه تداوم بخش کشاورزی در مسیر اقتصاد مقامتی، پایبندی بر اصل تأمین امنیت غذایی است

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشاورزی کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند:لازمه‌ تداوم حرکت بخش کشاورزی در مسیر اقتصاد مقاومتی، پایبندی بر اصل تأمین امنیت غذایی از طریق خودکفایی در محصولات اساسی و حمایت از تولیدات داخلی است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی ۱۱ دانشگاه کشاورزی کشور در نامه‌ای خطاب به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از وی که تفکرات مخالف با خودکفایی گندم را به حداقل رسانده است، اعلام کردند: حمایت از تولیدات داخلی تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش است.

در ابتدای این نامه آمده است: سال ۱۳۹۵ از سوی مقام معظم رهبری، به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری گردید که در همین راستا بر همه واجب است برای تحقق اقتصاد مقاومتی، از هیچ کوششی دریغ نکنند و از دادن شعارهای تکراری دست کشیده و وارد میدان اقدام و عمل شوند.

این تشکل‌های دانشجویی با اشاره به رشد مثبت اقتصادی حوزه کشاورزی در سال گذشته، اعلام کردند: این رشد علاوه بر افزایش ۱۳٫۵ درصدی حجم تولیدات داخلی، تراز منفی تجارت محصولات کشاورزی را نیز کاهش داده که نشان از کاهش حجم واردات در کنار افزایش صادرات دارد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: اتخاذ تدابیری همچون افزایش حجم ذخایر راهبردی گندم، مشروط کردن واردات روغن و دانه‌های روغنی به خرید تولیدات داخلی، وضع تعرفه مناسب و اخذ مبلغ معینی بابت واردات برنج، مدیریت تعرفه‌ای واردات شکر و همچنین ممانعت از واردات میوه‌های خارجی در کنار افزایش صادرات فرآورده‌های دامی و شیلاتی از اقدامات مثبت وزارتخانه جنابعالی در سال گذشته بود.

«روشن است که واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی اثر مستقیمی بر تولید داخلی این محصولات می‌گذارد، به طوریکه در سال‌های رونق واردات، کشور شاهد بی‌رونق شدن تولیدات داخلی و از دست رفتن فرصت‌های اشتغال زیادی بوده است».

بسیج دانشجویی ۱۱ دانشگاه کشور مهم‌ترین عوامل کسب توفقیات اخیر وزارتخانه جهاد کشاورزی در زمینه بهبود تراز تجاری و در پی آن رونق تولیدات داخلی را واگذاری وظایف بازرگانی و تجارت این محصولات به وزارت جهاد کشاورزی، در پی تصویب «قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی» عنوان کردند و اعلام داشتند: بر اساس این قانون تمامی وظایف بازرگانی، واردات و صادرات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی محوّل شده است.

این دانشجویان بسیجی در نامه خود خطاب به حجتی اعلام کردند: لازمه‌ تداوم حرکت بخش کشاورزی در مسیر اقتصاد مقاومتی، پایبندی بر اصل تأمین امنیت غذایی از طریق خودکفایی در محصولات اساسی و حمایت از تولیدات داخلی است. هرچند که در این مسیر پیوسته جریان‌های مخالف و معاندی در حال سنگ اندازی هستند، اما از حضرتعالی استقامت و پایبندی بر اصول را خواستاریم.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: بر همین اساس پس از اقدام قابل دفاع وزرات جهاد کشاورزی در ممنوع کردن واردات گندم در سال جاری که با هدف حمایت از تولیدات داخلی و قطع وابستگی کشور انجام گرفته، مخالفت‌هایی شنیده می‌شود که بخشی نیز از درون دولت، همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت به گوش می‌رسد.

«هرچند که وجود تفکرات مخالف با خودکفایی گندم در مواردی همچون تعیین قیمت نه چندان مطلوب خرید تضمینی این محصول، در بین برخی مسئولین ثابت شده، اما تلاش ویژه وزارت جهاد کشاورزی اثر این مخالفت‌ها را به حداقل رسانده و هم اکنون پیش‌بینی شده تولیدات داخلی در سال جاری، نیاز به واردات را به صفر برساند».

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشاورزی سراسر کشور در پایان ضمن اعلام حمایت از اقدام قانونی وزیر جهاد کشاورزی در ممنوع کردن واردات گندم در سال جاری، تداوم در مسیر خودکفایی در محصولات اساسی و حمایت از تولیدات داخلی را تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش عنوان کردند و اینکه از هرگونه حرکت در این مسیر نیز حمایت و پشتیبانی کامل را خواهند داشت.