قیمت هر کیلو عسل طبیعی/ عسل با موم نخرید

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران قیمت هر کیلوگرم عسل طبیعی برای مصرف‌کنندگان را حدود ۵۰ هزار تومان اعلام و تاکید کرد: با توجه به اینکه موم‌ها منشأ آلودگی‌های ناشی از تجمع سموم آفت‌کش‌ها هستند، مردم به هیچ عنوان عسل با موم نخرند.

به گزارش اگری پرس به نقل از ایسنا، “عفت رییسی سرحدی” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به میزان تولید عسل در سال جاری اشاره و اظهار کرد: امسال هنوز عسل برداشت نشده است، چراکه به دلیل شرایط جوی و گرد و غبار و بارش‌های خارج از برنامه، حدود ۱۰ سال است که انتظارات تولید عسل و تامین هزینه های زنبورداری محقق نشده است. زنبورداران به لحاظ برداشت کم عسل، گرمای شدید و شرایط اقلیمی، روزگار سختی را می‌گذرانند.

وی به واردات و صادرات عسل اشاره کرد و افزود: خوشبختانه واردات نداریم اما در زمینه صادرات در سال گذشته ۵۰۰۰ تن عسل از مبادی رسمی به کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه صادر شد.

عسل غیر از شهد گل، تقلبی است

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با تاکید بر اینکه هر عسلی بجز شهد گل، عسل تقلبی است، گفت: تعریف عسل چیزی نیست جز شهد گل و هر چیزی غیر از این باشد، تقلبی محسوب می شود. این صنف هم مثل بسیاری از اصناف به دلیل نبود نظارت‌ها، فضایی را برای سودجویان فراهم کرده است.

وی افزود: در تلاش هستیم آزمایشگاه مرجع ایران را راه اندازی و فروشگاه‌های تخصصی عسل‌های طبیعی ایجاد کنیم و این امکان وجود دارد به کمک مردم و سرمایه‌گذاران حوزه سلامت در بخش خوراک، اقدامات خوبی را انجام بدهیم.

رییسی سرحدی یکی دیگر از چالش‌های صنعت زنبورداری را جای خالی تولیدکنندگان واقعی در سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها دانست و گفت: فروشگاه‌های بزرگ ۴۰ تا ۵۰ درصد سود از تولیدکننده درخواست می کنند، این در حالی است که تولیدکنندگان محصول سالم هرگز قادر به دریافت این سود نیستند.

وی درباره تهیه عسل توصیه کرد: مردم عسل را از زنبورداران و شبکه های تعاونی زنبورداری تهیه کنند که در این راستا به زودی فروشگاه‌های تخصصی عسل را در تهران راه اندازی می کنیم.

فعالیت ۷۳ هزار زنبوردار در کشور

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران اشتغال در این صنعت را زودبازده عنوان و اظهار کرد: این صنعت به سرمایه زیادی نیاز ندارد. در واقع می توان کارکردن در این حوزه را در کنار کارهای دیگر راه انداخت و حتی حرفه ای برخورد کرد. آموزش صنعت زنبورداری در سراسر کشور مهیاست و این پتاسیل را دارد بدون هیچ مشکلی، درآمد ایجاد کرد.

وی ادامه داد: یکی از محاسن شغل زنبورداری این است که سازمان ملل متحد و فائو اعلام کرده‌اند زنبورداری از جمله مشاغلی است که باعث جلوگیری از فقر می شود. رشد این صنعت از نابودی منابع طبیعی جلوگیری می کند و می تواند باعث ارتزاق یک خانواده شود.

رییسی سرحدی با اعلام اینکه درحال حاضر ۲۲ اتحادیه استانی و ۲۶۰ تعاونی شهرستانی در امر زنبورداری در کشور فعال هستند، اظهار کرد: حدود شش میلیون و ۹۰۰ هزار کندو در کشور وجود دارد و ۷۳ هزار زنبوردار نیز فعال هستند.

وی با بیان اینکه عسل خوب دارای ویسکوزیته است و طعم و عطر مخصوص خودش را دارد، گفت: قیمت یک کیلوگرم عسل طبیعی در برداشت کم با هزینه های کوچ و کارگری ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است که برای مصرف‌کننده کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

نداشتن ردیف بودجه برای زنبورداری، از مهم‌ترین مشکلات

رییسی سرحدی به چالش‌های این صنعت اشاره کرد و افزود: از مهمترین چالش ها، نداشتن ردیف بودجه برای زنبورداران است و مسئله مهمتر این است که عده زیادی از زنبورداران بیمه نیستند. به لحاظ اینکه سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۸۹ بخشنامه ای صادر کرد که بر اساس بند بیستم آن “هر زنبوردار به هر دلیل هرجا بیمه بوده نمی تواند بیمه شود”، که این منطقی نیست.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ادامه داد: از دیگر مشکلات عمده صنعت زنبورداری این است که در بسیاری از کشورها به زنبور عسل به عنوان یکی از شاخصه های توسعه پایدار نگاه می کنند، این درحالی است که در کشور ما به علت اینکه زنبور عسل در بخش دام و طیور است، این مهم هنوز محقق نشده است.

رییسی سرحدی بر ارتقای جایگاه صنعت زنبورداری تاکید کرد و گفت: زنبورعسل جزو منابع پایه مانند آب و خاک است که باید به عنوان یک نهاده به آن نگاه کرد. یک میلیون شغل به زنبورعسل وابسته است.

مردم به هیچ عنوان عسل با موم نخرند

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران به آلودگی موم های عسل اشاره کرد و گفت: مردم نباید به هیچ عنوان عسل با موم استفاده کنند. موم ها منشأ آلودگی های ناشی از تجمع سموم آفت‌کش‌هاست. داروهایی که بعضا به زنبورها می‌دهند در موم رسوخ می‌کند که توصیه اکید این است که مردم عسل با موم نخرند.

وی به تاثیر خشکسالی ها در این صنعت اشاره و اظهار کرد: صنعت زنبور عسل شدیدا تابع محیط زیست است. همچنین تنها حشره و اولین و آخرین شانس حفاظت از طبیعت و گرده افشانی است. زنبور سهم بسزایی در امر گرده افشانی، حراست از گونه های گیاهی نایاب، افزایش بهره وری و روغن‌دار شدن دانه های روغنی دارد. این در حالی است که در کشور ما اصلا بهایی به این صنعت داده نمی شود.

رییسی سرحدی، گرده افشانی را از مهمترین محاسن صنعت زنبورداری برشمرد و ادامه داد: با گرده افشانی، میوه های تک هسته‌ای ۱۰۰ درصد افزایش بهره وری دارند، دانه های روغنی نیز بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و سایر میوه ها تا ۹۰ درصد افزایش بهره وری خواهند داشت.

انتهای پیام