فاضلاب صنعتی رودخانه اترک را تهدید می‌کند/به حریم رودخانه تجاوز نکنیم

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که کارخانه‌های احداث شده در شهرک صنعتی باید سیستم دفع بهداشتی فاضلاب داشته باشند، اما نفوذ فاضلاب صنعتی از شهرک صنعتی قوچان به رودخانه اترک، کشاورزی، دامپروری و سلامتی مردم و دام آنها را در پائین دست رودخانه تهدید می‌کند. رودخانه اترک در قوچان […]

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که کارخانه‌های احداث شده در شهرک صنعتی باید سیستم دفع بهداشتی فاضلاب داشته باشند، اما نفوذ فاضلاب صنعتی از شهرک صنعتی قوچان به رودخانه اترک، کشاورزی، دامپروری و سلامتی مردم و دام آنها را در پائین دست رودخانه تهدید می‌کند.

رودخانه اترک در قوچان که یکی از سرشاخه های مهم اترک بزرگ به شمار می‌رود و از کوههای عمارت قوچان در سلسله کوههای هزار مسجد شروع شده و پس از طی مسافت حدود ۷۰۰ کیلومتر و گذر از سه استان خراسان رضوی، شمالی و گلستان و همراه شدن با رود مرزی سومبار و عبور از ترکمنستان از طریق خلیج حسنقلی به دریای خزر می‌ریزد.

رود اترک این روزها به دلیل احداث سد تبارک در بالا دست روستاهای بادخور و یوسفخان خشک و کم اب شده است.

نفوذ فاضلاب صنعتی و شهری و ریزش زباله در مسیر رود اترک، آن را به کانون بوی تعفن و زباله تبدیل کرده و در بسیاری از روزهای سال خشک شده است.

نفوذ فاضلاب صنعتی که رودخانه اترک را تهدید می‌کند.

این عکس در روز ۵ فروردین ۹۵ در منطقه شهر کهنه حدود ۳ کیلومتری شهرک صنعتی قوچان گرفته شده است.

 


آلودگی رودخانه اترک در قوچان بر اثر نفوذ فاضلاب صنعتی

 

رودخانه اترک که روزگاری منشاء کشاورزی و دامپروری مردم قوچان و روستاهای اطراف بود، حتی ماهی قزل آلای رنگین کمان داشت، اما امروز به دلیل کم آبی و نفوذ زباله و فاضلاب شهری و صنعتی به مزبله تبدیل شده است.

 


آلودگی رودخانه اترک قوچان بر اثر نفوذ فاضلاب صنعتی

 

زمانی در حاشیه رود اترک در قوچان باغ بزرگ سیب یزدیان بود که مردم قوچان علاوه بر استفاده از محصول این باغ، حتی از علفهای باغ برای خوراک یکی دو راس دام داشتی خود استفاده می‌کردند، در فصل برداشت، برخی از مردم به عنوان کارگر در چیدن سیب کار می کردند.

باغ یزدیان یکی از محلهای مهم سیزده بدر مردم قوچان بود که الان اثری از باغ نیست.

امروز اثری از باغ حدود ۴۰۰ هکتاری یزدیان قوچان که بعد از انقلاب مصادره شد و به دست بنیاد مستضعفان افتاد، نیست و همه آن باغ تخریب شد، درختها از بن بریده شد و زمین باغ سیب، تبدیل به منزل مسکونی شده است، در حالی که قوچان هیچ کمبود زمین برای ساخت منزل برای مردم نداشت.

نکته جالب این که اداره حفاظت محیط زیست قوچان مقابل باغ یزدیان احداث شد و حتی آدرس رسمی آن هم جزء ادارات محیط زیست در اینترنت موجود است « مسئول اداره قوچان، یعقوب آباد- روبروی باغ یزدیان» اما واکنشی از آن در برابر تخریب باغ دیده نشد.

 


آلودگی رودخانه اترک در قوچان به خاطر نفوذ فاضلاب صنعتی

 

در شهر کهنه (محل مورد اشاره در عکس پائین در ۸ کیلومتری قوچان و محل قوچان سابق) که زمانی در دهه ۱۳۶۰ از فراوانی باغهای انبوه آدم در باغهای آن گم می‌شد، دیگر از باغهای انبوه خبری نیست.

امروز اکثر اهالی شهر کهنه از فرط بی آبی و خشکسالی رود اترک، به حاشیه شهرهای قوچان و مشهد مهاجرت کرده و تعدادی افراد غیر بومی در آن ساکن شده اند.

رود اترک که  محل برداشت آب کشاورزان و دامداران بود، به محل تعفن و انباشت زباله تبدیل شده است. بوی تعفن آب سیاه جاری در رود اترک از فاصله ۲۰۰ متری به مشام می‌رسد، هیچ موجود زنده ای در آن یافت نمی‌شود.


آلودگی روخانه اترک قوچان بر اثر نفوذ فاضلاب صنعتی

 

کشاورزان محلی می‌گویند منشاء آب سیاه و الوده بد بو از شهرک صنعتی قوچان است که بدون تصفیه، وارد رودخانه اترک شده و اگر کشاورزی از آن آب سیاه برای آبیاری باغ و زمین استفاده کند، درختهایش خشک شده و محصولش هم غیر بهداشتی می‌شود.

 


آلودگی رودخانه اترک در قوچان به دلیل نشت فاضلاب صنعتی

 

یکی از کشاورزان گفت: اگر اداره محیط زیست به حرف مردم کشاورز شهر کهنه اهمیت دهد، حاضریم طوماری از اعتراض نوشته و همه امضا کنیم تا جلوی نفوذ و نشت فاضلاب صنعتی به رودخانه اترک را بگیریم.

وی گفت: امروز سگها برای ضد عفونی بدن خود و کشته شدن شته های بدن خود در این فاضلاب غلط زده و بدن خود را سیاه می‌کنند.

این کشاورز که یوسف نام داشت، گفت: هر کس از این آب گندیده به درختانش بدهد، درختان خشک می‌شوند.

وی از مسئولان خواست به داد باقی مانده کشاورزان و باغداران و دامداران برسند و جلوی الوده شدن اب رود اترک را بگیرند.

این کشاورز گفت: هنوز هوا سرد است و بارندگی ادامه دارد، این بوی تعفن از رودخانه اترک به مشام می‌رسد، فردا که تابستان شود و هوا گرم و بارندگی قطع شود، نمی توانیم در باغ خود کار کنیم.

یوسف افزود: تا دو سال قبل این فاضلاب بد بو در رودخانه نبود و کشاورزان از بارندگی فصلی در رودخانه برای آبیاری باغ خود استفاده می‌کردند، اما پس از نشت فاضلاب در اترک همه آب آن سیاه و بسیار بد بو و غیر غابل استفاده شده و اگر دامها از این آب بخورند، تلف  می‌شوند.

وی گفت: وزارت نیرو میله‌های آبی در اطراف رودخانه نصب کرده و حریم رود اترک را مشخص کرده و نوشته از منتهی الیه رودخانه تا ۲۰ متر حریم رودخانه است، تا در ان کشت و کار نشود، اما نمی دانم، چرا به فکر نفوذ فاضلاب صنعتی به رودخانه اترک نیست.فاضلابی که آب سیاه و شبیه لجن حمامهای قدیمی درست کرده است.