فائو درباره وضعیت امنیت غذایی در یمن هشدار داد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با اضطراری خواندن وضعیت امنیت غذایی در یمن ، خواستار کمک جامعه بین الملل برای حمایت از مردم و کشاورزان در این کشور شد.

agripress0075به گزارش اگری پرس و به نقل از پرس تیوی فائو  اعلام کرد، با توجه به اینکه درگیری‌های یمن و تجاوز نظامی عربستان به این کشور، فصل کاشت محصول را مختل کرده و یمن به استفاده از ذخایر غلات خود روی آورده  بیم آن می‌رود که این کشور با کمبود مواد غذایی مواجه شود.

عبدالسلام اولد احمد، معاون مدیرکل فائو در شمال آفریقا و خاور نزدیک در این باره گفت میزان ذخایر غلات یمن در زمان آغاز حملات هوایی عربستان حدود ۸۶۰ هزار تن بود که برای مصرف ۳ تا ۴ ماه کافی است.

وی افزود بخش عمده این غلات را گندم را تشکیل می‌دهد اما برنج و ذرت نیز بخشی از این ذخایر را به خود اختصاص داده‌اند.

اولد احمد تاکید کرد: «ما از این مساله بسیار نگرانیم که این کشور ممکن است نتواند از واردات حمایت کند در حالی که ذخایر مواد غذایی نیز هم‌زمان با ادامه درگیری‌ها رو به کاهش است.»

وی افزود: «نگرانی‌های آشکاری در این باره وجود دارد که میزان دسترسی به مواد غذایی در داخل یمن کم و کم‌تر شود.»

هر چند حدود دو سوم یمنی‌ها در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند اما این کشور حدود ۹۰ درصد از گندم و ۱۰۰ درصد برنج مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

در حالی که اغلب مردم یمن از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و حدود ۹۰ درصد از منابع آبی این کشور نیز در بخش کشاورزی استفاده می‌شود مردم این کشور به ویژه در برابر درگیری‌هایی که به تولیدات کشاورزی ضربه می‌زند آسیب‌پذیر هستند.

فائو از سال ۲۰۱۴ برای حمایت از کشاورزان یمنی فعالیت کرده است اما به گفته این نهاد تنها ۴ میلیون دلار از ۱۲ میلیون دلار مورد نیاز برای اجرای این برنامه تامین شده است.

طبق اعلام فائو، تقریبا نیمی از جمعیت ۲۶ میلیون نفری یمن از ناامنی غذایی شدید رنج می‌برند در حالی که ۱۶ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و به آب سالم نیز دسترسی ندارند.