طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع تدوین شد

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ‏کشور گفت: طرح جامع مقابله با حریق با همکاری وزارت کشور، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها برای مدیریت بحران در زمان حریق تدوین شده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از وزارت کشاورزی، ناصر مقدسی با حضور در برنامه «روی خط خبر» قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ‏کشور در برنامه روی خط خبر گفت: در سه ماهه نخست سال ۹۵ تا پایان خرداد سال گذشته ۲۷۰ فقره آتش سوزی با سطحی معادل ۲۲۵۰ هکتار داشتیم اما در مدت مشابه سال ۹۶، دویست و پنجاه فقره کاهش آتش سوزی داشتیم.

وی افزود: در مقایسه با سایر کشورها سطح پوشش جنگلی کمی داریم بنابراین حفاظت از پوشش های جنگلی بسیار لازم است، در کشور ما پوشش جنگلی ۷ درصد است بنابراین آسیب به جنگل ها و مراتع خسارت های اقتصادی و زیست محیطی در برخواهد داشت.

مقدسی گفت: استان های ایلام، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد جزو استان های بحرانی هستند که با برنامه ریزی های پیشگیری، اقدامات حین حریق و بعد از حریق می توان محیط زیست و مراتع جنگلی را حفظ کرد.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ‏کشور گفت: برای پیشگیری از حریق از تصاویر ماهواره ای برای تعیین محورهای مستعد حریق استفاده می کنیم، به استان های مستعد حریق مثل خوزستان و ایلام هشدار دادیم و اقدامات پیشگرانه را در near real time انجام می دهیم.

وی افزود: یکی از اقدام های مهم در این زمینه استفاده از همیاران طبیعت به عنوان نیروهایی است که با سازمان همکاری می کنند.

مقدسی گفت: تجهیزات انفرادی بسیار مهم است اگر ارتفاع آتش بین یک تا یک و نیم متر باشد دمای آن ۸۰۰ درجه خواهد بود خوشبختانه در سال های گذشته تا حدودی این تجهیزات فراهم شده است ولی هنوز به طور کامل نیاز به وسایل انفرادی برطرف نشده است.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ‏کشور با بیان اینکه طرح جامع مقابله با حریق با همکاری وزارت کشور، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها برای مدیریت بحران در زمان حریق تدوین شده است گفت: در راستای این طرح جامع ۱۰۰۰ فقره بیمه بی نام صادر شده است.

مقدسی گفت: ۹۵ درصد حریق در کشور غیرعمدی است اما برای حریق غیرعمدی طبق ماده ۴۶ قانون جنگل ها و مراتع بین ۳ ماه تا یک سال زندان در نظر گرفته شده است و حریق عمد ۳ تا ۱۰ سال حبس انفرادی دارد.

وی ادامه داد: در شمال کشور و جنگل های شمالی تا زمانی که جایگاه جنگل ها و مراتع در بحث کاربری مشخص نشده باشد تصرف و تخریب انجام می شود.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ‏کشور گفت: یکی از تصمیم های مهم محیط زیست مسئله قانون مربوط به توقف بهره برداری صنعتی و تجاری جنگل های شمال است که به استراحت جنگل معروف است و باید مورد حمایت حاکمیت قرار گیرد.

وی برای تحقق این مهم تشکیل یک نهاد ملی را برای برون رفت از تخریب جنگل های شمال پیشنهاد داد.