به گزارش اگری پرس به نقل از ایانا، مدیرعامل کانون سیب‌زمینی بذری  با اعلام این خبر گفت: افزایش عرضه سیب‌زمینی باعث کاهش قیمت این محصول شد، به‌طوری که قیمت کف سیب‌زمینی تا ۵۰۰ تومان نیز تنزل پیدا کرد، در حالی که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم سیب‌زمینی برای کشاورزان حداقل یک‌هزار تومان برآورد شده است.

مجید سجادی افزود: به‌نظر می‌رسد قیمت پایین عرضه سیب‌زمینی تا اواسط آبان‌ماه ادامه داشته باشد و پس از آن با کم شدن برداشت این محصول، قیمت‌ها در روند صعودی قرار گیرد.

تنها ۱۵ درصد سیب‌زمینی جذب صنایع تبدیلی می‌شود

وی خاطرنشان کرد: از تولید بیش از ۴٫۵ میلیون تن سیب‌زمینی در کشور، تنها ۱۵ درصد آن جذب صنایع تبدیلی می‌شود که عملاً اثرگذاری قابل توجهی بر روند عرضه سیب‌زمینی ندارد.

سجادی ادامه داد: کارخانه فرآوری سیب‌زمینی واقع در مشهد اقدام به خرید محصول به‌صورت قراردادی می‌کند و از آنجا که تبادلات صورت‌گرفته عملاً با تزریق نقدینگی قابل توجهی نیست، اثری بر وضعیت بازار نیز ندارد.

وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد برای تغییر وضعیت بازار سیب‌زمینی باید راهکارهای جداگانه‌ای اتخاذ کرد که مهم‌ترین آنها می‌تواند تمرکز بر صادرات و تشکیل صندوق‌های حمایتی باشد.

 

صندوق حمایت از سیب‌زمینی‌کاران به‌زودی متولد می‌شود

مدیرعامل کانون سیب‌زمینی بذری یادآور شد: به‌منظور حمایت از سیب‌زمینی‌کارانی که به‌صورت مستمر ناگزیر به عرضه محصول خود به قیمت پایین‌تر از سقف تمام‌شده هستند و جلوگیری از آسیب‌پذیری بازار داخلی سیب‌زمینی تشکیل صندوق حمایتی از سیب‌زمینی‌کاران ضروری است.

سجادی تأکید کرد: هرچند تشکل‌های قدرتمند مالی در حوزه سیب‌زمینی وجود ندارد، اما تشکل‌های فعلی می‌توانند با تشکیل صندوق حمایتی و جذب سرریز بازار و نگهداری آنها در انبارها و سردخانه‌ها از اشباع بازار و شکستن قیمت جلوگیری و بازار را تا حدودی تنظیم کنند. با این وجود، هنوز تشکیل صندوق در مرحله مقدماتی قرار دارد و باید با همت بخش خصوصی و همه تولیدکنندگان، تشکیل آن به‌عنوان ضرورتی مهم تلقی شود.

 

ساماندهی صادرات سیب‌زمینی، نیازمند بازمهندسی

وی اظهار داشت: هرچند صادرات سیب‌زمینی به کشورهای همسایه به‌ویژه عراق از گذشته در دستور کار قرار گرفته است، اما عدم نظارت بر صادرات سیب‌زمینی باعث شده نقش مؤثری در تنظیم بازار داخلی نداشته باشد.

سجادی همچنین گفت: ساماندهی صادرات باعث افزایش نظارت بر کیفیت و رقابتی شدن محصول می‌شود و تاجران توجه بیشتری به سورت و بسته‌بندی سیب‌زمینی خواهند کرد.

وی در پایان افزود: در کشور عراق، رقبای قدرتمندی نظیر ترکیه وجود دارد که عملاً با ارتقاء کیفیت سیب‌زمینی تولیدی، بسته‌بندی و سورتینگ توانسته‌اند تا حدودی بازارهای این کشور را از آن خود کنند؛ این در حالی است که با ارتقاء کیفیت صادرات سیب‌زمینی و نظارت بر روند صادراتی می‌توان ضمن تنظیم بازار داخلی، از ارزآوری این محصول نیز استفاده کرد./