صادرات ۹۴ هزار تن تخم‌مرغ در سال گذشته/تقاضایی برای صادرات تخم‌مرغ به روسیه نداریم

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه سال گذشته حدود ۹۳۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید شد، گفت: در مجموع ۹۴ هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای مختلف صادر شد.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، رضا ترکاشوند در نشست خبری با بیان اینکه مجموعاً ۱۷۰۰ واحد مرغداری در کشور وجود دارد، گفت: ظرفیت تولید مرغداری‌های کشور (اجداد، مادر و تخم‌گذار تجاری) حدود ۱۰۰ میلیون قطعه در یک دوره (۱۸ ماهه) است.

وی افزود: ۹۰ درصد جوجه مادر در داخل و از ۲ نژاد های‌لاین و LSL تولید می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: با توجه به مصرف سرانه و صادرات تخم مرغ، حدود ۳۵۰ میلیون جوجه ریزی در واحدهای تجاری نیاز داریم و برای امسال در نظر داریم تا به همین میزان جوجه ریزی انجام دهیم.

ترکاشوند بیان داشت: ظرفیت کل تولید تخم‌مرغ در واحدهای صنعتی و بومی حدود ۹۵۰ هزار تن است که در سال ۹۴ ۹۳۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید شد.

وی بیان داشت: سال گذشته ۹۴ هزار تن تخم‌مرغ یعنی حدود ۱۰ درصد تولید داخل به کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان، تاجیکستان و … صادر شد که این رقم در مقایسه با سال‌های قبل بی‌سابقه بود.

وی با بیان اینکه امکان صادرات تا ۲۰۰ هزار تن هم داریم، تصریح کرد: در صورتی که مشوق صادراتی پرداخت شود می‌توان صادرات را افزایش داد چرا که در حال حاضر به لحاظ کیفیت هیچ مشکلی نداریم.

وی بیان داشت: در حال حاضر هیچ تقاضایی برای صادرات تخم مرغ به روسیه نداریم.

وی بیان داشت: تخم مرغ ۴۰۰ الی ۵۰۰ تومان در هر کیلو زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه می‌شود و دلیل این موضوع نیز مازاد تولید است.

وی بیان داشت: تولید اجداد مرغ مادر تخم‌گذار باید با هماهنگی اتحادیه انجام شود تا با مازاد تولید مواجه نشویم.