صادرات ۵ هزار تن عسل از کشور/ تولید هر کندو در دنیا ۲۰ و در ایران ۱۱.۵ کیلوگرم

رئیس امور تولیدات زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۱.۶ میلیون تن عسل تولیدی در دنیا، ۸۰ هزار تن در ایران تولید می‌شود که سال گذشته ۵ هزار و ۳۷ تن از آن به کشورهای مختلف صادر شد.

agripress0016به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ ماشاءالله جمشیدی میزان تولید عسل را در سال گذشته در کشور حدود ۷۸ هزار تن اعلام کرد و افزود: در سال گذشته ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار کندو در کشور وجود داشت که ۳۰۰ هزار آن بومی و بقیه کندو مدرن و صنعتی بوده است.

وی افزود: در دنیا حدود ۸۱ میلیون کندو وجود دارد که از این کندوها سالانه حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن عسل تولید می‌شود.

رئیس گروه تولیدات زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تولید متوسط عسل از هر کندو در دنیا حدود ۲۰ کیلوگرم است، در حالی که در ایران این میزان بطور متوسط حدود ۱۱٫۵ کیلوگرم است.

رئیس گروه امور تولیدات زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دنیا از نظر تولید عسل رتبه هشتم را دارا هستیم، گفت: اگرچه خشکسالی‌ها و ریزگردها بر میزان تولید عسل بی‌تأثیر نیست اما خوشبختانه به دلیل پهناوری کشور در صورت کاهش تولید در یک منطقه، مناطق دیگر این موضوع را جبران می‌کند.

جمشیدی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۵ هزار و ۳۷ تن عسل صادر شد و کشورهای هدف ما در صادرات عسل ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

وی افزود: مصرف سرانه عسل به ازای هر نفر در سال ۹۲۰ گرم و سرانه تولید حدود ۹۹۶ گرم است.

رئیس گروه تولیدات زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد فروشگاه‌های عرضه عسل گفت: برای عرضه عسل مرغوب و طبیعی در تلاش هستیم، تا با همکاری صندوق حمایت از توسعه زنبورداری، انجمن زنبور عسل کشور و اتحادیه سراسری زنبورداری این فروشگاه‌‌ها را تاسیس تا مردم با اطمینان خاطر از فروشگاه‌های اقدام به خرید کنند.

وی با بیان اینکه تقلب در هر صنعتی وجود دارد و ممکن است، در تولید عسل نیز وجود داشته باشد، گفت: نمی‌توان یک یا چند مورد تقلب را به کل صنعت تعمیم داد، ضمن اینکه تنها راه تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی انجام آزمایش است و با بو، رنگ و مزه هم نمی‌توان عسل طبیعی از غیر طبیعی را تشخیص داد.

رئیس گروه تولیدات زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه ما تاسیس حدود ۴۰ فروشگاه عرضه محصولات زنبورعسل در کشور برای ایجاد اطمینان خاطر مردم از کیفیت محصولات خریداری شده است، گفت: در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده یکی از این فروشگاه‌ها با یک برند خاص آغاز به کار می‌کند.