شهرداری، هویت علمی- فرهنگی و تاریخی استان البرز را به تاراج می برد

سرانجام در پی کشمکش های چندساله بین شهرداري کرج و پرديس کشاورزي دانشگاه تهران، اختلافات با حمله شبانه و تخريب قسمت هايي از ديوار مزرعه اين دانشگاه توسط شهرداری بالا گرفته و منجر به مصدومیت مامور انتظامی دانشگاه شد.

به گزارش اگری پرس، روز چهارشنبه مورخ ۹۴/۴/۳۱ ، ساعت ۲۳ ، نیروهای شهرداری کرج با ۴ دستگاه لودر و ۱۵دستگاه کمپرسی به‌همراه ادوات راه‌سازی وتعدادی خودروهای شخصی اقدام به تخریب دیوار ضلع شمالی مزرعه تحقیقات کشاورزی و از بین بردن حصار درختی و زمین‌های کشاورزی با قدمت بیش از ۱۲۰ سال کردند که این تخریب ۴ ساعت ادامه یافت. در این اقدام شبانه، سرنگهبان وقت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از مصدومیت شدید راهی بیمارستان شد. پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن محکوم کردن این تجاوز شبانه خواستار پیگیری مسئولان و حفظ مرکز هویت بخش علمی، فرهنگی و ریه‌های تنفسی شهر شد.

برای روشن تر شدن موضوع ضمن تماس تلفنی با دکتر علی احمدی، رئیس مزرعه و عضو هیات علمی در پردیس کشاورزی شرح ماجرا را در مورد این حادثه از ایشان جویا شدیم که شرح آن در ذیل می آید:

قرار بود پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در جهت توافقی که با شهرداری کرج در زمان ریاست دکتر رهبر در مورد اجرای طرح بزرگراه داشت، چهارده هکتار از اراضی پردیس کشاورزی به شهرداری واگذار کند و در عوض شهرداری هم تعهداتی را در قبال این کار برعهده بگیرد که هیچ کدام از تعهدات انجام نگرفت.

متاسفانه شهرداری شبانه با ادوات خود اقدام به تخریب بخش هایی از اراضی دانشگاه کرد و مامورینی هم که آن شب در آنجا حضور پیدا کرده بودند بیشتر حکم اراذل و اوباش را داشتند و علی رغم صحبت هایی که با آنها داشتیم به کار خود ادامه دادند و مامور ما را هم مضروب ساختند که در حال حاضر در بیمارستان بستری است. برخورد آن ها با رئیس پردیس کشاورزی نیز بسیار زننده و ناشایست بود. این تا حدی است که در شب حادثه، شهردار کرج حتی به تماس تلفنی دکتر سلاجقه رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، پاسخ نداد. خوشبختانه با تماسی که با فرماندار کرج داشتیم با همکاری ایشان نیروهای انتظامی در محل حضور پیدا کرده و قائله را ختم به خیر کردند. علی رغم اینکه سعی داشتیم با شهرداری همکاری داشته باشیم، شکایت خود را از طریق مراجع فضایی پیگیری خواهیم کرد زیرا اقدام شهرداری بدون حکم قضایی بوده است.

برای بیشتر روشن شدن زوایای این حادثه گفت و گویی بااین مامور انتظامی دانشکده انجام دادیم. این مامور وظیفه شناس انتظامات پردیس کشاورزی که بر اثر آسیب های وارده  به یکی از نقاط حساس و حیاتی بدنش با بیماری سختی مواجه شده است از شب حادثه می گوید:

ساعت ۱۲ شب بود. اعلام شد گروهی از طرف شهرداری کرج آمده اند تا به اراضی کشاورزی ورود کنند.  ما طبق صحبت های رئیس دانشگاه قرار شد از این موضوع عکس و فیلم تهیه کنیم. در حال فیلم برداری بودیم که تعدادی از کارگران شهرداری به سمت من حمله کردند تا گوشی موبایل را بگیرند که با مقاومت من روبرو شدند. وقتی هم که گوشی را در لباسم قرار دادم لباس هایم را پاره کردند. بعد از این اتفاق گوشه ای ایستادیم تا مسئولین دانشگاه در صحنه حضور پیدا کنند. بعد از حضور دکتر سلاجقه رئیس دانشگاه ایشان تماس هایی با  چهره های طراز اول استان داشتند که متاسفانه راه به جایی نبردند. بعد هم مجبور شدیم با پلیس تماس بگیریم.

مامورین انتظامی هم بعد از حضورشان کسانی را که به بنده حمله کرده بودند را خواستند . در حین اینکه من داشتم به پلیس توضیح می دادم که چه افرادی به من حمله کردند بحث بالا گرفت.  با وجود اینکه مامور نیروی انتظامی در کنار من ایستاده بود یکی از مامورین شهرداری با مشت به من حمله کرد که در نتیجه دچار آسیب شدیدی شدم. متاسفانه حتی بعد از این اتفاق با وجود حضور رئیس پاسگاه در صحنه، نیروی های انتظامی نتوانستند فردی که به من ضربه زده بود را نیز  دستگیر کنند که این موضوع بی ارتباط با تماس فرد ضارب با مسئولان شهرداری توسط بی سیم و همچنان زنگ خوردن تلفن همراه رئیس پاسگاه نبود. برداشتی که خودم از این موضوع دارم این است که تمام عوامل اجرایی استان تصمیم داشتند که این عملیات و تخریب انجام گردد.

علیرغم انجام نگرفتن تعهدات به یکباره ۵ دستگاه لودر  با ۱۵ کامیون  در ساعت ۱۲ شب اقدام به تخریب دیوار ها کرده و دهنه پلی را که در ابتدای تونل شهری کرج (ورودی مهرویلا) بود را باز کردند.  بعد از این حواشی به پاسگاه فاز۴ مراجعه کرده و علیه آن مامور شکایت نامه ای تنظیم کردیم. نکته درخور توجه هم در این ماجرا این بود که وقتی به پزشکی قانونی مراجعه کردیم با درهای بسته این اداره مواجه شدیم. البته باید در ادامه بیان کنم که اگر مامورینی که اقدام به تخریب و ورود به اراضی دانشگاه کردند حکم قضایی داشتند ما به هیچ عنوان در برابر آن ها مقاومت نمی کردیم.

در پایان انتظارم از مسئولین ذیربط این است که افراد زیردست را بیشتر حمایت کرده  تا افرادی مانند من که به عنوان مامور انتظامی انجام وظیفه می کنند  متضرر نشوند.

  مسئولان شهری هنوز هم  قصد تغییر کاربری اراضی دانشگاه را دارند

دکتر علی سلاجقه رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در این خصوص گفت: در چند دهه اخیر ۱۵۰هکتار از اراضی پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران را دراختیار دستگاه‌های کرج قرار دادیم، بدون اینکه زمین دیگری جایگزین کنند، با وجود این مسئولان شهری هنوز هم قصد تغییر کاربری این اراضی را که به نحوی هویت بخش شهر کرج به شمار می‌روند، دارند.

سلاجقه با اشاره به اینکه اراضی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران علاوه بر جنبه‌های پژوهشی و انجام طرح های دانشجویی، ریه تنفسی محسوب می‌شود، اظهار داشت: این اراضی جزو اراضی مرغوب کرج است که عمده فعالیت‌های انجام شده در آن تحقیقاتی و زراعی و باغی است. شهرداری برای در اختیار گرفتن این اراضی و اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح مهرویلا در کرج، باید به صورت کارشناسانه وارد عمل شود. در صورت مقاومت نکردن پردیس کشاورزی برای اختصاص اراضی باقیمانده، در آینده‌ای نه چندان دور این ریه تنفسی کلانشهر کرج از بین می‌رود.

وی برضرورت اجرای طرح‌های شهری درراستای رفاه شهروندان تأکید و اعلام کرد: در این زمینه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی نیز دغدغه رفع مشکلات شهروندان و ارائه خدمات مطلوب به آنان را دارند، اما باید برای حفظ پردیس کشاورزی و منابع طبیعی نیز همه توان خود را به کار بریم. این اراضی، حاصلخیز و تحقیقاتی است و مورد استفاده دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری قرار می‌گیرد و محصولات مختلفی مانند یونجه، گندم، ذرت علوفه‌ای، جو و‌ سیب زمینی در آن کشت می‌شود.

سلاجقه تأکید کرد: با توجه به اینکه کرج رشد جمعیتی بالایی دارد تا چند سال آینده با افزایش این رشد سرانه زمین‌های مرغوب و کشاورزی در استان کمتر می‌شود، از این‌رو مسئولان باید به جای از بین بردن این اراضی در حفظ آن‌ها بیشتر تلاش کنند.

رئیس پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به گستردگی فعالیت‌های تحقیقاتی دراین پردیس، گفت: ۴ هزار و ۲۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند و ۵۰ درصد دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی با دارا بودن ۵۲ رشته دکتری مشغول به تحصیل هستند و برای این میزان دانشجو داشتن اراضی تحقیقاتی ضروری است. واگذاری زمین برای شروع عملیات اجرایی تونل مهرویلا نیز از طریق قانون قابل حل است، اما این روش کار نیست که طرحی از چند سال پیش آغاز شده باشد و امروز به‌دنبال کارهای واگذاری و تحویل زمین باشند. همه جای دنیا ابتدا مسائل مطرح و سپس طرح اجرا می‌شود.

داشتن اراضی تحقیقاتی ضرورتی برای دانشجویان است

دکتر سلاجقه از تجربه‌های گذشته به‌عنوان نکته‌ای مهم یاد و تصریح کرد: تجربه‌خوبی از شهرداری نداریم. امضاهای زیادی از شهرداری بابت واگذاری زمین برای اجرای طرح‌هایی مثل مترو، اتوبان و مصلای نماز جمعه در دست داریم که هیچ کدام عملی نشده است.
گفتنی است، درسال ۸۷ توافقنامه‌ای بین پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران و شهرداری کرج انجام شد تا به‌صورت موقت ۶ هزارمترزمین کشاورزی در قبال مجوز ساخت ۲ خوابگاه دانشجویی و ۳ هزارمتر دیوار دراختیار شهرداری قرار گیرد.

سال ۹۱ نیز برای ساخت تقاطع غیر همسطح مهرویلا ۱۴هکتار از زمین‌های کشاورزی مرغوب درتفاهم نامه‌ای جهت رفاه شهروندان کرج به شهرداری واگذار شد تا ۴ هکتار زمین اداری آموزشی در اختیار دانشکده کشاورزی کرج قرار گیرد. توافقنامه‌هایی که هیچ گاه شهرداری به آن‌ها عمل نکرد و تنها تصاحب زمین‌های کشاورزی و از بین بردن مزرعه‌های کشاورزی را در پی داشت.

در پایان یادآور میشویم شهرداری می بایست به این نکته توجه کند که این مجموعه بیش از ۱۲۰ سال است که در اختیار دانشگاه تهران قرار دارد و دانشگاه تهران جزیی از هویت علمی و تاریخی استان البرز است و مسئولین می توانند با کمک و حمایت هایشان این موضوع را به صورت عملی رعایت نمایند.