سند پدافند غیرعامل کشاورزی تدوین می‌شود

سند پدافند غیرعامل کشاورزی برای کنترل آفات و بیماری در حوزه کشاورزی به‌طور جامع توسط سازمان پدافند غیرعامل در دست تدوین است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون سلامت و پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی پروژه ساخت آزمایشگاه بیوبانک دامپزشکی با اعلام این خبر گفت: سند پدافند غیرعامل […]

05سند پدافند غیرعامل کشاورزی برای کنترل آفات و بیماری در حوزه کشاورزی به‌طور جامع توسط سازمان پدافند غیرعامل در دست تدوین است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون سلامت و پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی پروژه ساخت آزمایشگاه بیوبانک دامپزشکی با اعلام این خبر گفت: سند پدافند غیرعامل کشاورزی در حال تدوین است که یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های آن مربوط به امور دامپزشکی و زیرمجموعه سند بالادستی زیستی است.

سردار علی مهدی‌پور افزود: در صورتی که آزمایشگاه‌های مرکزی به‌موقع بتواند حادثه رخ داده را تشخیص دهد، قادر خواهد بود بسیاری از مشکلات زیستی این بخش را حل کند.

وی با اشاره به اینکه پدافند زیستی کمک زیادی به کنترل آفات و بیماری‌های بخش دام، طیور و آبزیان می‌کند، ادامه داد: آفت و بیماری‌ها در حوزه دام، طیور و آبزیان و گیاهان خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی زده‌اند که برای کنترل آن باید شبکه و اتاق فرماندهی واحد وجود داشته باشد.

مهدی‌پور خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال آینده فرماندهی و کنترل یکپارچه بیماری‌ها و آفات در کشور ایجاد می‌شود.

تغییرات اقلیمی، عامل بروز بیماری‌های جدید

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تعهد سازمان دامپزشکی در زمینه کنترل بیماری‌ها ملی و بین‌المللی است، گفت: سازمان دامپزشکی علاوه بر کنترل بیماری‌ها در داخل کشور از نفوذ این بیماری به سایر کشورها نیز جلوگیری می‌کند، زیرا در صورت نفوذ بیماری‌هایی از کشور ما، باید به سایر کشورها غرامت پرداخت شود.

مهدی خلج تصریح کرد: سازمان دامپزشکی در سه موضوع اقتصاد ملی، بهداشت عمومی و تجارت بین‌المللی نقشی بسیار اثرگذار دارد که عمده کارهای خود را در آزمایشگاه‌ها انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: کشور ایران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و مرزهای وسیع، همواره در معرض تهدیدات و مسیر بیماری‌ها بوده که تغییرات اقلیمی نیز در بروز و افزایش بیماری‌ها اثرگذار است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه یکی از دلایل مهم بروز بیماری‌های قارچی آبزیان در حال حاضر تغییرات اقلیمی است، تأکید کرد: سرعت تهدیدات در بخش دامپزشکی به‌طوری سریع است که گاهی اوقات از لحاظ زمانی و مکانی قابل کنترل نیست.

خلج اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌های دامی علائم خاصی ندارند، اما آسیب‌های فراوانی به صنایع دام، طیور و آبزیان کشور می‌زند.

وی در پایان گفت: به‌دلیل قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی ما در بخش دامپزشکی، در چند سال آینده ما را در عرصه بین‌المللی قبول نخواهند داشت، به همین منظور برای به‌روزرسانی تجهیزات این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر هستیم.