سفره‌های نوروزی با میوه‌های داخلی رنگین شدند

توزیع ۴۳ هزار تن پرتقال و ۱۹ هزار تن سیب در ایام نوروز سفره‌های نوروزی مردم را با میوه‌های داخلی رنگین کرد.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس مردم امسال عمدتا در سراسر کشور، سفره‌‌های نوروزی‌شان را با میوه‌ها و مواد پروتئینی تولید داخل، رنگین کردند و مراسم ملی و آیین‌های باستانی را جشن گرفتند.

بدین ترتیب، وعده وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی مورد نیاز شب عید عملی شد و بازار هم آرامش محسوسی را تجربه کرد.

دست اندر کاران معتقدند، وزارت جهاد کشاورزی با توزیع ۴۳ هزار تن پرتقال و ۱۹ هزار تن سیب درختی تولید داخل در تنظیم بازار شب عید امسال، نمره خوبی گرفته است.

از سوی دیگر موفقیت در تنظیم بازار نوروزی امسال را می توان در هماهنگی و همسویی بخش دولتی و بخش خصوصی دانست و نتیجه این همسویی، خود را در رضایت‌مندی اغلب مصرف کنندگان و لبریز شدن غرفه‌ها و مغازه ها از میوه‌ها و مواد پروتئینی تولید داخل نشان داد.

تقریبا به هر جا که سر می زدی از میادین میوه و تره بار گرفته تا غرفه‌های شهرداری و خرده فروش‌ها، میوه‌های مرغوب ایرانی با قیمت مناسب مانند پرتقال خوش آب و رنگ مازندرانی و سیب های قرمز گون دماوند و غیره و همچنین مرغ، گوشت و ماهی به چشم می خورد.

وانت بارها هم امسال در گوشه و کنار شهر، میوه‌های نسبتا با کیفیتی را راهی سبدهای خرید مردم کردند، اما با قیمتی پایین‌تر از مغازه ها. عرضه به موقع محصولات کشاورزی مورد نیاز سفره‌های نوروزی موجب شد، مردم با ‌خیالی راحت خرید کنند و از خرید حجم زیاد و  انبار کردن میوه ها بپرهیزند که همین موضوع، کاهش ضایعات را به دنبال داشته است.

به گفته برخی دست اندرکاران، میزان تولید سه قلم اساسی میوه نوروزی یعنی مرکبات، سیب و کیوی به قدری زیاد بوده که بخش خصوصی و ذخیره کنندگان میوه شب عید در حال برنامه‌ریزی توزیع مابقی میوه ها تا قبل از شروع گرما هستند.

علی حسینی شهروند تهرانی از خرید میوه و مواد پروتیینی نوروز امسال ابراز رضایت‌مندی می‌کند و می گوید: از اواخر اسفند و در آستانه سال نو ،میوه هایی مانند پرتقال، سیب ، کیوی و خیار در بازار کمبودی نبود و هر چقدر به آخر سال نزدیک‌ تر می شدیم حجم بیشتری از این محصولات در مغازه ها و حتی وانت بارها دیده می شد.

وی که هر کیلو پرتقال را ۲۲۰۰ تومان و هر کیلو سیب را ۲ هزار تومان خریده بود، اظهار می دارد: نوروز امسال برای نخستین بار میادین میوه و تره بار در هفته اول سال تا ساعت ۹ شب باز بودند و در هفته دوم تا ساعت یک ظهر و همین امر کمک کرد به آرامش بازار میوه و مواد پروتیینی.

حسینی می‌افزاید: با فعالیت میادین میوه و تره بار در ایام نوروز، دیگر نیازی به انبار کردن میوه نداشتم، اما بهتر بود این مراکز در هفته دوم هم حداقل تا ساعت پنج بعد از ظهر فعال بودند و قبل از نوروز هم اطلاع رسانی بیشتری انجام می شد تا اغلب مصرف کنندگان در جریان ساعات کاری آنان قرار می گرفتند.

از وی می پرسم، آیا میوه های وارداتی هم خریداری کردید، پاسخ می دهد: موز تنها میوه وارداتی بود که در دو نوبت با قیمت حدود ۳۳۰۰ تومان تهیه کردم و بقیه میوه ها تولید داخل بودند و با کیفیت و در سایزهای بازار پسند.

سیما احمدی نیز ضمن ابراز رضایت از بازار میوه ، مرغ و ماهی شب عید امسال می گوید: کیفیت و تنوع میوه شب عید امسال قابل قبول بود و مرغ و ماهی هم به وفور در مغازه ها دیده می شد.

وی ادامه می دهد: هنوز هم میوه به وفور در مغازه‌ها و غرفه های سطح شهر وجود دارد و بازار امسال کمبود میوه به خودش ندید. معلوم می شود که میوه‌ها از نظر انبارداری هم شرایط نسبتا خوبی داشتند.

احمدی با بیان این که میوه وارداتی خریداری نکرده است، اظهار می دارد: پرتقال، سیب ، کیوی و خیار درختی جزو خریدهایم بود و در اغلب دید و بازدیدهای فامیلی  و غیر فامیلی هم با همین میوه ها پذیرایی شدم.

رضایی، ۴۵ ساله، میوه های امسال را هم از واحدهای خرده فروشی و هم از وانت بارها خریده است. وی معتقد است، امسال آرامش خاصی در بازار میوه و پروتئینی وجود داشت و قیمت ها کم و بیش با ثبات بود.

وی می گوید: امسال با تدبیر دولت، میوه و سایر اقلام مورد نیاز مردم به وفور و با قیمت مناسب عرضه شد و ما هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم و با میوه های تولید داخل از مهمان ها پذیرایی کردیم.

رضایی که در هفته دوم نوروز، چند روزی را در کرمانشاه گذرانده، درباره قیمت و کیفیت میوه و مواد پروتئینی آن شهر اذعان داشت: در گشت و گذاری که در بازار کرمانشاه داشتیم، میوه و مواد پروتیینی در مغازه‌ها به وفور بود و مرغ منجمد با قیمت ۴۹۰۰ تومان به فروش می رفت.

گزارش ها نیز از گوشه و کنار کشور مانند اهواز، اردبیل، ارومیه، لرستان و مشهد نیز از عرضه میوه های تقریبا مرغوب تولید داخل در این استان ها در آستانه نوروز حکایت می کند.

بنابراین گزارش ها در اهواز قیمت هر کیلو گرم سیب حدود ۱۸۰۰ تومان و هر کیلو گرم پرتقال ۲ هزار تومان و در لرستان هر کیلوگرم پرتقال به قیمت ۱۹۰۰ تومان و سیب ۱۴۵۰ تومان به طور گسترده در غرفه ها به فروش رفته است.

گوشت مرغ گرم نیز در مشهد به قیمت ۶۴۰۰ تومان و مرغ منجمد ۵ هزار تومان رسیده است.

تولید میوه داخلی قدرت انتخاب را بالا برد

در حالی که اغلب مردم از توزیع میوه های تولید داخل برای نوروز امسال ابراز رضایتمندی می کنند، برخی به طور ناباورانه دم از تنظیم بازار شب عید با میوه های وارداتی زده اند.

عنایت ا… بیابانی قائم مقام خانه کشاورز، تولید ۴ میلیون تن مرکبات و ۳ میلیون تن سیب را در برابر واردات یکصد هزار تن میوه وارداتی لوکس هیچ می داند و چنین اظهار نظرهایی را غیر منصفانه می خواند.

وی تنظیم بازار میوه شب عید را حاصل اعتماد واگذاری کار به بخش خصوصی از سوی دولت عنوان می کند.

وی معتقد است: توزیع پرتقال و سیب ذخیره شده توسط سازمان تعاون روستایی مانع از افزایش قیمت میوه در شب عید شد و تا یک هزار تومان نیز قیمت پرتقال را در هر کیلو کاهش داد.

حسین مهاجران رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران،وضعیت بازار میوه نوروزی امسال را مثبت ارزیابی کرده و گفته است: امسال میوه های تولید داخل با کیفیت و سایز مناسب به دست مردم رسید.

وی  اظهار کرد: میوه های وارداتی مانند آناناس، پرتقال مصری، انبه و نارگیل در تنظیم بازار نوروزی یک در‌صد هم تاثیر نداشته و تنها موز در سبد خرید بعضی از مصرف کنندگان جای گرفت.

مهاجران می گوید: امسال میزان میوه تولید داخل در میدان مادر به قدری زیاد بود که واحدهای خرده فروشی عضو این اتحادیه، قدرت انتخاب زیادی برای خرید داشتند.