سامانه معاملات صنعت زنبورداری راه‌اندازی شد

سامانه معاملات صنعت زنبورداری با همکاری بانک کشاورزی راه‌اندازی شد که به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش اگری پرس به نقل از ایانا، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری با اعلام این خبر گفت: سامانه معاملات صنعت زنبورداری کشور با همکاری بانک کشاورزی به‌عنوان بستری برای فعالیت همه زنبورداران به نوعی که بتوانند در یک فضای ایمن و در بستر فضای مجازی تبادلات تجاری خود را افزایش دهند، راه‌اندازی شده است.

بهزاد بانکی‌پور افزود: هرچند این سازمانه مشابه بورس راه‌اندازی شده و پشتیبان مالی و تضمین‌کننده آن صندوق و بانک کشاورزی خواهد بود، اما در واقع تابلوی بورس آن در فضای مجازی آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در فضای مجازی تابلوی بورس که همه تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان عسل و واحدهای بسته‌بندی فعالیت شفاف دارند، برای تبادلات تجاری اعلام آمادگی خواهند کرد و خریداران می‌توانند با رصد قیمت با بهترین شرایط ممکن نسبت به انجام عمل اقتصادی خود اقدام کنند.

بانکی‌پور ادامه داد: این سامانه طی دو هفته بهره‌برداری شده و به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است، اما به‌زودی از آن رونمایی شده و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: سامانه معاملات صنعت زنبورداری در آدرس اینترنتی www.stz.bki.ir قابل دسترسی خواهد بود.

حذف دلالی‌گری و عسل‌های تقلبی

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری یادآور شد: انتظار می‌رود با شروع به فعالیت این صندوق، رقابت در فضای شفاف و بر اساس کیفیت در میان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عسل ایجاد کند و برای حذف واسطه‌ها و دلال‌ها قدم مثبتی بردارد.

بانکی‌پور تأکید کرد: از دیگر دستاوردهای این سامانه، ایجاد زنجیره بررسی کیفیت عسل خواهد بود، به‌طوری که انتظار می‌رود عسل‌های تقلبی خودبه‌خود شناسایی شده و از میدان رقابت خارج شوند.

وی در اشاره با وضعیت تولید عسل نسبت به سال گذشته اظهار داشت: طی سال گذشته و پایان سال مالی، ۲۵۰ درصد افزایش عملکرد مبادلات تجاری عسل بوده و ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار سهامداران صندوق قرار گرفته است.

بانکی‌پور همچنین گفت: هشت تا ۱۰ میلیارد تومان از این مبلغ از منابع بانکی در اختیار زنبورداران قرار گرفته است.

وی در پایان افزود: به لحاظ تعداد تشکل‌های زنبورداری، رشد ۱۲۰ درصدی در این صنف گزارش شده است./