سازمان بازرسی پرداخت پول دانه‌های روغنی توسط بخش خصوصی را متوقف کرد

مجری طرح دانه‌‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمام وجه خرید سویا توسط انجمن روغن نباتی آماده پرداخت است، گفت: سازمان بازرسی کشور مانع پرداخت بخشی از وجه خرید به کشاورزان شده است.

به گزارش اگری پرس علیرضا مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح کشت دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: بزرگترین چالش تولید دانه‌های روغنی در کشور، عدم خرید دانه‌های روغنی در بازار است.

وی افزود: هر زمان که محصول تولیدی کشاورزی (دانه‌های روغنی) به موقع خریداری و پول آن به موقع پرداخت شود، قطعا در آینده مشکلی به عنوان دانه روغنی نخواهیم داشت.

مهاجر با بیان اینکه استقبال از کشت دانه‌های روغنی و پایداری تولید در این محصول به تأمین مالی کشاورزان بستگی دارد، اظهار داشت: پایداری تولید گندم، بستگی به تناوب کشت آن با دانه‌های روغنی دارد.

* کاهش ۷۵ درصدی واردات روغن طی ۱۰ سال

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که تولید باید در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: برنامه ۱۰ ساله‌ای برای تولید دانه‌های روغنی طراحی شده تا براساس آن وابستگی ۹۵ درصدی به واردات روغن را به ۲۰ درصد کاهش دهیم و بتوانیم ۷۵ درصد از روغن مورد نیاز خود را در پایان این دوره از تولیدات داخلی تأمین کنیم.

وی بیان داشت: اگر کشاورز از خرید دانه‌های روغنی تولیدی‌ خود مطمئن باشد، این موضوع باعث دلگرمی کشاورزان می‌شود و قطعا کشاورزان به تولید دانه روغنی اقدام می‌کنند، زیرا آنها می‌دانند کشت دانه‌های روغنی در تناوب با گندم برای آنها پایداری تولید گندم را به همراه دارد.

مهاجر افزود: تولید دانه‌ روغنی در کشور منجر به تأمین کنجاله مورد نیاز خوراک دام و طیور و همچنین تأمین روغن مورد نیاز کشور می‌شود.

مهاجر بیان داشت: علاوه برای فواید مذکور، روغنی که در داخل کشور و از دانه‌های روغنی تولید داخل استحصال می‌شود، جزء با کیفیت‌ترین روغن‌های دنیاست و باعث افزایش ضریب سلامت جامعه هم می‌شود.

وی در مورد وضعیت خرید دانه‌های روغنی در سال جاری اظهار داشت: در سال جاری پس از مشکلاتی که برای خرید دانه‌های روغنی به وجود آمد، شرکت بازرگانی دولتی مباشر خرید دانه‌های روغنی شد و این شرکت موظف به خرید کل دانه‌های روغنی کشاورزان شد و دولت هم در قبال آن موظف است که نقدینگی مورد نیاز برای این امر را تأمین کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: علیرغم اینکه امسال شرکت بازرگانی دولتی برای خرید سویا تعیین شد، اما پس از مدتی با اعلام انجمن روغن نباتی برای خرید دانه‌های روغنی، این انجمن خرید دانه‌های روغنی را به عهده گرفت.

* سازمان بازرسی مانع پرداخت وجه خرید دانه‌های روغنی به کشاورزان

مجری طرح دانه‌های روغنی تصریح کرد: ۱۰۰ درصد دانه‌های سویای تولیدی کشاورزان توسط انجمن روغن نباتی خریداری شد و ۷۰ درصد وجه خرید هم به صورت نقدی به کشاورزان پرداخت شده است، اما سازمان بازرسی کشور مانع پرداخت بقیه وجه خرید به کشاورزان شده است.

وی در مورد دلایل این اقدام سازمان بازرسی، اظهار داشت: سازمان بازرسی معتقد است که ساز و کار انجمن برای خرید و پرداخت وجه به کشاورزان غیر قانونی است و به انجمن اعلام کرده تا زمانی که مشکل قانونی حل نشود، باید پرداخت الباقی وجه خرید سویا به کشاورزان متوقف شود.

مهاجر تصریح کرد: بر این اساس سازمان بازرسی کشور اعلام کرده که برای خرید دانه‌های روغنی انجمن باید شرایط  قانونی را طی می‌کرده است

مجری طرح دانه‌های روغنی تصریح کرد: سازمان بازرسی بر این عقیده است که وزارت جهاد کشاورزی به جای انجمن روغن نباتی باید اقدام به خرید دانه‌های روغنی از کشاورزان کند.

وی گفت: در مجموع ۸۴ هزار تن سویا توسط انجمن روغن نباتی از کشاورزان خریداری توسط انجمن روغن‌ نباتی خریداری شده است که تاکنون ۷۰ درصد از وجه خرید پرداخت شده است.

مهاجر با بیان اینکه سطح زیر کشت دانه‌های روغنی امسال دو برابر شده است، گفت: در مجموع امسال سطح زیر کشت دانه‌های روغنی به ۶۴ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: امسال ۴۶ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و پیش‌بینی می‌شود، در سال آینده حدود ۹۶ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده برای کشت دانه‌های روغنی پیش‌بینی می‌شود، تولید انواع محصولات دانه روغنی در سال آینده به ۳۰۰ هزار تن برسد.

وی در مورد اقدامات انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی برای ترغیب کشاورزان به تولید و افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی گفت: کشت دانه روغنی کلزا به عنوان کشت اولویت‌دار به روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها اعلام شد و با توجه به اینکه به کشاورزان اعلام شده که مشکل خرید دانه‌های روغنی در سال آینده مرتفع می‌شود، کشاورزان مبادرت به کشت کردند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان توسط کارشناسان داخلی و خارجی، باعث امیدواری کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی شد، گفت: تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان هم از عوامل توسعه کشت دانه‌های روغنی به شمار می‌رود.

مهاجر گفت: برای تأمین بذر مورد نیاز دانه‌های روغنی از بذور داخلی و وارداتی استفاده می‌شود، ضمن اینکه برای کلیه بذور داخلی تولیدی مؤسسه ثبت و گواهی بذر نظارت می‌کند.