زنبورهای عسل گرفتار ریزگردها/احتمال کاهش تولید عسل در سال جاری

نایب رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور از خسارت چشمگیر پدیده ریزگردها به این صنعت خبر داد و گفت: اگر این پدیده ادامه یابد، امسال تولید عسل کاهش پیدا می کند.

به گزارش اگری پرس، فرامرز حیدری نایب رییس اتحادیه زنبور داران کشور، خسارت ریزگردها به زنبورهای عسل کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: پدیده ریزگردها خسارت چشمگیری به زنبورهای عسل و زنبورداران وارد   کرده است.

وی اضافه کرد: پژمرده شدن گل‌ها، نشستن یک لایه خاک بر روی شهدهای تراوشی و تاثیر منفی بر روی تنفس زنبورها از جمله تاثیرات پدیده ریزگردها بر روی صنعت زنبورداری است، همچنین بروز این پدیده احتمال اینکه زنبورها راه برگشتن به کندو را گم کنند، افزایش می دهد و بنابراین ممکن است تعدادی از زنبورهای عسل هرگز به کندو بازنگردند.

نایب رئیس اتحادیه زنبورداران کشور با بیان اینکه استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان، و غیره در این زمینه آسیب دیده اند، اظهارداشت: متاسفانه ما تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیستیم و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست، این درحالی است که هر ساله خسارت‌های زیادی به صنعت زنبورداری کشور وارد می شود.

حیدری با اشاره به اینکه ریزگردها، گرده های گلی را که وارد کندو می شود، نیز آلوده می کنند، گفت: این مساله روی کیفیت تولید ما تاثیر منفی دارد، ضمن اینکه سلامت خود زنبورداران نیز در خطر است، چراکه آنان در کوهستان‌ها و مناطق بیابانی هستند و دسترسی به ماسک و سایر وسایل ایمنی برایشان غیرممکن است، بنابراین از این پدیده آسیب می بینند.

وی با بیان اینکه با توجه به بارندگی های خوب در سال‌جاری پیش بینی می شد میزان تولید عسل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته باشد، افزود: درحال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده، نمی دانیم وضعیت به چه شکل خواهد بود.

حیدری اضافه کرد: اگر این پدیده همچنان  ادامه داشته باشد، احتمالا با کاهش تولید عسل مواجه خواهیم بود.

به گفته نایب رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران سال گذشته میانگین کشوری تولید عسل در هر کندو بین ۷ تا ۸ کیلوگرم بوده است.

منبع:مهر