زنبورهای عسل خراسان اصلاح نژاد می‌شوند

کارشناس بخش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کاهش تولید عسل استان در سال‌های گذشته، اصلاح نژاد زنبور عسل را راهکار موثری برای افزایش این تولیدات دانست.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا مجید عاکف کارشناس بخش زنبور عسل جهاد کشاورزی در منطقه خراسان، با اشاره به اینکه آمار سال ۹۳ جمع آوری شده اما هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، بیان کرد: در حال حاضر طبق آمار رسمی سال گذشته متوسط تولید عسل از ۹٫۲ به ۷٫۵ کیلو رسیده است. در استان ۲۰۰ هزار و ۱۹۲ کندو وجود دارد که ۱۴۲۱ تن عسل تولید می‌کنند و ۲۰۰ کلونی زنبور عسل در سطح استان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش تولید عسل در حالی اتفاق افتاده است که تعداد زنبورداران استان افزایش یافته‌اند. در حال حاضر ۲۲۸۱ زنبوردار در استان فعالیت می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۳ شاهد این افزایش باشیم.

عاکف، مهمترین دلیل کاهش تولید عسل را خشکسالی دانست و گفت: طبق بررسی‌های کارشناسی، مهمترین علت کاهش تولید عسل، خشکسالی متعدد، پسروی مراتع، نبود گل در مراتع و بروز بیماری‌ها است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای افزایش تولید عسل، بیان کرد: اولین پروژه طرح اصلاح نژاد در جمعیت‌های بسته در ایستگاه پرورش مراتع استان انجام می‌شود که یکی از ۶ ایستگاه مهم در سطح کشور بوده و به کار پرورش مراتع می‌پردازد. در این پروژه ۱۵۰ کلونی زنبور عسل از تمامی نقاط سطح استان جمع‌آوری شده و صفاتی از قبیل افزایش تولید عسل، رفتار زنبورها و مبارزه با بیماری‌ها و آفات تحقیقاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در حقیقت در این پروژه با کارهای اصلاحی انجام شده زنبورهای (ملکه) به وجود می‌آید تا زنبورها به طور ژنتیکی با آفات و بیماری‌ها مقابله کنند و علاوه بر آن راندمان تولید عسل افزایش یابد. در نهایت با تولید ملکه‌ای با این ویژگی‌ها، این ملکه در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. بخش خصوصی با تولید بیشتر این ملکه آنها را در اختیار زنبورداران قرار می‌دهد.

عاکف با بیان اینکه زمان مورد نیاز برای به نتیجه رسیدن این طرح حداقل سه و حداکثر پنج سال است، تصریح کرد: متاسفانه این پروژه با معضلاتی همچون کمبود پرسنل و اعتبارات مواجه است که امیدواریم هر چه زودتر مورد عنایت مسئولین قرار گیرد تا به اهداف تعیین شده برسیم.

وی، پروژه دوم را سرشماری کندوهای عسل عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه در کندوهای عسل با حشراتی روبه‌رو هستیم که تعدادشان در یک سال بسیار افزایش می‌یابد، در نتیجه این مشکل باید هر ساله با آمارگیری سراسری در کشور برطرف شود. با این سرشماری می‌توان تعداد کندوهای زنبور عسل، تعداد زنبورداران باسواد و بی‌سواد و میزان تولید آنها را تعیین کرد که در سراسر کشور تنها خراسان رضوی این کار را انجام داده است.

عاکف ادامه داد: پروژه سوم مکمل پروژه اول است. در این پروژه به رکوردگیری و ثبت مشخصات کلونی‌های زنبورعسل می‌پردازیم. در این پروژه با انتخاب تصادفی زنبورداران و کلونی‌های زنبور عسل، میزان تولید عسل و موم، رفتار زنبورها، میزان تاثیر ملکه‌ها در زنبورستان و مدیریت مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

کارشناس بخش زنبور عسل جهاد کشاورزی استان در خصوص مشکلات این بخش بیان کرد: مشکلات این بخش، نقدینگی پایین و تسهیلات است که امیدواریم بتوانیم با همکاری منابع طبیعی، طرحهای مشترکی مبنی بر واگذاری مراتع به زنبورداران اجرا کنیم. زنبورداران می‌توانند علاوه بر اینکه این مراتع را آباد کنند عسل‌های با کیفیت بالاتری در سطح استان تواید کنند.