روسیه بازار خوبی برای میگوی ایرانی نیست/ مشارکت فرانسوی‌ها در پرورش قزل‌آلای متراکم

حضور هیأت فرانسوی در ایران با مذاکره برای واردات خوراک میگو و ماهی و همچنین مشارکت فرانسوی‌ها در پرورش قزل‌آلای متراکم و ماهی در قفس همراه شد.

به گزارش اگری پرس به نقل از ایانا، مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان امروزبا اعلام این خبر گفت: محموله‌های قزل‌آلا به‌صورت شکم‌خالی و منجمدشده طی دو ماه گذشته راهی روسیه شده است و انتظار می‌رود در صورت توفیق در بازارهای این کشور به‌عنوان یک بازار جدید برای قزل‌آلای ایران شناخته شود.

بهروز کاکاوند افزود: بر خلاف مردم ایران که خواستار ماهی قزل‌آلا بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم هستند، روس‌ها به‌دنبال ماهی‌های ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرمی هستند که در ایران بازار خوبی ندارد، لذا صادرات ماهی‌های با وزن بالا به کشور روسیه در چند محموله طی دو ماه گذشته آغاز شده و انتظار می‌رود با استقبال خوبی همراه شود.

 

روسیه بازار خوبی برای میگو نیست

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه روسیه یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات آبزی به‌شمار می‌رود، اما از آنجا که تقاضای این کشور متفاوت از نوع اتحادیه اروپا است، بازار خوبی برای میگوی ایرانی شمرده نمی‌شود.

کاکاوند ادامه داد: میگوهای تولیدی کشور با سر و دم به اتحادیه اروپا صادر می‌شد و در این کشور متناسب با ذائقه مصرف‌کنندگان، بسته‌بندی و فرآوری می‌شد، این در حالی است که روسیه خواستار میگوی پوست‌کنده و فرآوری‌شده است.

وی تصریح کرد: ایراد چنین درخواستی برای ورود میگو وقتی برجسته‌تر خواهد شد که به هر دلیلی محموله‌های درخواستی مورد پسند روسی‌ها قرار نگیرد، آن وقت صادرکنندگان بازار مشابهی برای عرضه محصولات بسته‌بندی‌شده خود نخواهند داشت؛ لذا صادرات میگو با چنین شرایطی به کشور روسیه برای تولیدکنندگان میگوی داخلی مقدور نیست.

 

واردات خوراک میگو از فرانسه

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان در پاسخ به این پرسش که ورود هیأت فرانسوی‌ها چه تأثیری در توسعه آبزیان کشور داشته یا خواهد داشت، یادآور شد: در حاشیه ورود هیأت فرانسوی، مذاکراتی برای واردات خوراک میگو انجام شد که در صورت قطعی شدن چنین مقوله‌ای می‌توان انتظار داشت وضعیت پرورش میگو تقویت شود.

کاکاوند تأکید کرد: فرانسه یکی از برندهای مناسب تولید خوراک محصولات آبزی را در اختیار دارد و واردات خوراک آبزیان از این کشور می‌تواند به تقویت توسعه محصولات آبزی در کشور منجر شود؛ هرچند انتظار می‌رود با رفع تحریم‌های صورت‌گرفته و تغییر شرایط سیاسی، بازارهای جدیدی برای میگوی کشور به ارمغان بیاورد.

وی اظهار داشت: توقف صادرات میگو به اتحادیه اروپا بیشتر جنبه سیاسی داشت و آنالیزهای آزمایشگاهی نشان از بیماری‌های مهلکی که صادرات را با ممنوعیت‌های جدی روبه‌رو کند، نشان نداد؛ لذا انتظار توسعه صادرات میگو به اروپا وجود دارد.

 

مشارکت فرانسوی‌ها در پرورش قزل‌آلای متراکم

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان با اشاره به حضور هیأت فرانسوی در پرورش ماهی گفت: از آنجا که ایران با کمبود منابع آبی برای پرورش ماهی روبه‌رو است، تنها مؤلفه‌هایی که می‌تواند در توسعه و مشارکت فرانسوی‌ها در ایران مابه‌ازای خارجی داشته باشد، مشارکت در پرورش قزل‌آلای متراکم و ماهی در قفس خواهد بود.

کاکاوند همچنین افزود: هرچند فرانسه می‌تواند با تأمین خوراک محصولات آبزی و انتقال تکنولوژی و حتی بازاریابی به کمک پرورش محصولات آبزی در ایران بیاید، اما از آنجا که خود دارای برند و پتانسیل مناسبی برای تولید ماهی قزل‌آلا است، نمی‌توان انتظار داشت محصول آبزی تولیدشده ایرانی به این کشور صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه بازار محصولات آبزی علاوه بر مجراهای سیاسی باید به فکر بهبود سبد غذایی مردم ایران و افزایش سرانه مصرف داخلی بود./