رها شدگی تنظیم بازار از قانون انتزاع کلید خورد/ وزارت جهاد کشت را رها کرده و در پی بازرگانی است

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: واگذاری بخش‌ بازرگانی کالاهای اساسی و محصول کشاورزی به وزارت جهاد سبب شده تا این وزارتخانه حتی برنامه‌ تغییر الگوی کشت کشاورزی را کمرنگ‌تر کرده و بیشتر به سمت کارهای بازرگانی و درآمدزایی برود.

به گزارش اگری پرس خسرو فروغان گرانسایه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد وضعیت تنظیم بازار پس از اجرای قانون انتزاع که مسئولیت‌ بازرگانی و تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد، اما در عمل این مسئله بین دو وزارتخانه صنعت و جهاد در حال پاسکاریاست، اظهار داشت: از روز اول معتقد بودیم طرح انتزاع که بخش اعظمی از کار تخصصی بازرگانی را به دست وزارت جهاد کشاورزی می‌سپارد، کار درستی نیست و به مشکل برمی‌خورد که این اتفاق افتاد و این روند هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: فاسد شدن چند هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید، افزایش بی‌رویه قیمت برنج ایرانی و رها شدن تنظیم بازار موضوعاتی است که مشاور اقتصادی اتاق اصناف ایران بر آن صحه گذاشت و تصریح کرد: وزارت بازرگانی سابق، سال‌های سال در بخش تنظیم بازار کار و فعالیت‌ها کرده و تقریباً در این زمینه متخصص شده بود، اما وظیفه وزارت جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی برای تولید است و تجربه‌ای در تنظیم بازار ندارد.

بنابر اعتقاد فروغان گرانسایه، اجرای قانون انتزاع و واگذاری بخش‌های بازرگانی کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سبب شده تا این وزارتخانه حتی برنامه‌ تغییر الگوی کشت کشاورزی را هم کمرنگ تر کرده و بیشتر به سمت کارهای بازرگانی و درآمدزایی برود.

وی اضافه کرد: در بحث بازار، که شرکت‌های تعاون روستایی خریدها را انجام می‌دهند، به اصطلاح قرار بود که این شرکت‌ها یک نهاد مردمی باشد، اما هیچ‌وقت مردمی نبوده است و اکثر مدیران این شرکت‌ها از بازنشسته‌های وزارت جهاد کشاورزی هستند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به وضعیت کیفیت و نرخ نان در کشور که زمانی جزء وظایف وزارت بازرگانی بود، نیز اشاره‌ای کرد که حتی در این زمینه هم وزارت جهاد نتوانسته است در بحث ارتقاء کیفیت گندم و چه ارتقاء کیفیت و نرخ نان کاری انجام دهد و اکنون چندین دستگاه در این زمینه نظر می‌دهند، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی به مشکل نانوایان به ویژه در نقاط محروم و شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: نرخ نان در بسیاری استان‌ها پایین نگه داشته شده و نانوایان نمی‌دانند کیفیت را حفظ کنند یا قیمت را بالا ببرند.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد در حوزه برنامه‌ریزی برای کشت محصولات کشاورزی گفت: این وزارتخانه باید نیاز بازار را به گونه‌ای براورد کند که برای کشت محصول برنامه‌ریزی کرده و مازاد آن را برای صادرات درنظر بگیرد، اما متأسفانه طی مدت اخیر، تنها شاهد ارائه آمارهای غیر واقعی بوده‌ایم و نتیجه‌اش آن می‌شود که یا با کمبود محصول و افزایش ناگهانی قیمت در داخل مواجه می‌شویم یا با مازاد محصول و فاسد شدن و هدر رفت آن که حتی بازار صادراتی هم ندارد.

فروغان گرانسایه همچنین به عدم توان بخش صادرات ایران برای نفوذ به بازار روسیه اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه هم خیلی نتوانسته‌ایم در مقابل توانمندی‌هایی که داریم به بازار روسیه ورود کنیم و در مقاطعی با کمبود کالا تصمیمات عجیب و غریبی گرفته می‌شود که نتایج آن تا مدتها باقی می‌ماند.