ردپایی از ویروس کرونا در شترهای بومی وجود ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه از همه شترهای بومی سراسر کشور نمونه‌برداری انجام شده است، گفت: برهمین اساس، هیچ ردپایی از ویروس کرونا در شترهای بومی کشور مشاهده نشد. به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی خلج در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: […]

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه از همه شترهای بومی سراسر کشور نمونه‌برداری انجام شده است، گفت: برهمین اساس، هیچ ردپایی از ویروس کرونا در شترهای بومی کشور مشاهده نشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی خلج در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: این بیماری در کشورهای خاورمیانه و به ویژه امارات و عربستان وجود داشته و درصد کشندگی آن نیز بالای ۴۰ درصد بوده است، ضمن اینکه از آنجا که بیماری مذکور می تواند از طریق شتر به انسان انتقال پیدا کند، سازمان دامپزشکی براساس رسالت خود باید فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام می داد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در شتر هیچ علائمی ندارد، افزود: تنها به دلیل اینکه شتر می‌تواند گذرگاه انتقال ویروس به انسان باشد و بنا بر درخواست وزارت بهداشت سازمان دامپزشکی از همه شترهای بومی سراسر کشور نمونه برداری انجام داده و بالغ بر سه هزار آزمایش در آزمایشگاه مرجع مرکز تشخیص سازمان انجام شده است که بر این اساس هیچ رد پایی از ویروس کرونا در شترهای بومی دیده نشد.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به وجود مرزهای خاکی گسترده و مشترک در کشور اضافه کرد: واردات قاچاق و غیرمجاز شتر به کشور انجام می شود که در این زمینه ما با حمایت وزیر جهادکشاورزی از نیروهای انتظامی، نظامی و استانداران تقاضای کمک و به آنان اعلام خطر کرده ایم که اجازه ورود شتر به کشور داده نشود.

خلج با بیان اینکه چند شتر به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند، گفت: این شترها را با کمک نیروی انتظامی توقیف شده و به مرکز قرنطینه دامی در نقطه صفر مرزی منتقل شدند و مورد نمونه برداری قرار گرفتند که بر این اساس، از سه گله غیر مجاز وارد شده به کشور ۶ نفر شتر آلوده بودند، هم اکنون این گله ها را در قرنطینه نگاه داشتیم و بر روی آنها آزمایش‌های مختلف انجام می دهیم تا این آلودگی پاک شود.

وی با بیان اینکه هر ۲۱ روز یک بار از این شترها آزمایش گرفته می شود تا به نتیجه پاکی برسیم، افزود: سپس این شترها به کشتارهای مشخص فرستاده می شوند و تحت شرایط کنترل شده کشتار می شوند، بنابراین هیچ نگرانی از بابت انتقال ویروس کرونا به انسان و شترهای بومی کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه این نشست گفت: مقرر شده است همه ماهیان قزل آلایی که وارد مراکز عرضه می شوند، مورد نمونه برداری قرار بگیرند و اگر در هر کدام از آنها رد پایی از مالاشیت گرین داشته باشد، از عرضه آن جلوگیری خواهد شد. قرار بوده این طرح از سال ۹۴ اجرایی شود اما خواهان آن هستیم که طرح را از اسفند ماه سال جاری آغاز کنیم.

خلج در مورد مباحث مطرح شده در زمینه خمیر مرغ نیز اظهار داشت: سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت در این زمینه هدف مشترکی دارند. مسئولان این وزارتخانه دغدغه هایی در این رابطه داشتند که ما نیز تلاش کردیم این دغدغه ها را رد کنیم و به آنان اعلام کردیم که محصول سالم است.

وی با بیان اینکه ۱۳ میلیون مرغ تخم گذار پایان دوره داریم، اضافه کرد: ضایعات این مرغ‌ها در کشتارگاه های صنعتی با شرایط مطلوب تهی می شوند و خمیر در شرایطی بهداشتی تولید می شود، ضمن اینکه پس از تولید از آن نمونه برداری انجام می گیرد و اگر محصول دارای بار میکروبی باشد، به هیچ عنوان مجوز نمی گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی در زمینه تولید آبزیان در کشور نیز اضافه کرد: در سال ۹۲ تولید میگو در کشور حدود ۱۲ هزار تن بوده اما امسال این تولید به مرز بالغ بر ۲۰ هزار تن رسیده که این اتفاق با زحمات پرورش دهندگان، شیلات و در نهایت همکاران ما در سراسر کشور و ادارات کل استان ها رخ داده است.

وی در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر شیوع گسترده بیماری “وی. اچ. اس” در جمعیت ماهی قزل آلا نیز گفت: این بیماری، یکی از خطرناک ترین بیماری‌های ویروسی قزل آلا است که رد پای آن در سال ۸۲ در کشور تایید و به مراجع بین المللی اعلام شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تغییر اقلیم یکی از مهمترین عوامل شیوع این بیماری در جمعیت ماهی قزل آلای کشور است، اظهار داشت: سالانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تخم چشم زده نیاز داریم و ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تخم چشم زده در سال باید وارد کشور کنیم که تعیین کمیت این واردات نیز برعهده سازمان شیلات است و سازمان دامپزشکی تنها کار نظارت را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۱۲۲ نمونه از محموله های وارداتی به کشور برداشته شده است، تصریح کرد: بر این اساس هیچ ردپایی از ویروس “وی. اچ. اس” مشاهده نشد.

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در ۹ ماهه گذشته بالغ بر ۱۰ میلیون گوسفند و بز، ۸۵۳ هزار گاو و گاومیش، ۱۸ هزار شتر، ۱۲ هزار شترمرغ در کشتارگاه های دام مورد بازرسی قرار گرفته، ضمن اینکه در همین مدت ۶۳۸ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های صنعتی مورد بررسی قرار گرفته اند. ۵ میلیون و ۹۱۶ هزار لاشه طیور به دلیل عدم قابلیت مصرف یا بیماری رد شده است. بدین معنی که از هر هزار لاشه ۹ لاشه رد شده است.

خلج افزود: یک میلیون و ۶۶۰ هزار مورد بازدید از عرصه های مختلف که باید مورد نظارت قرار می گرفت انجام شده که در این بازدید ها ۱۲۴ هزار و ۲۵۰ مورد غیر بهداشتی گزارش شده و نهایتا ۵ هزار و ۵۰۰ تن فرآورده خام دامی ضبط شده است.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا کشتارگاه صنعتی پیشرفته شاخص توسعه محسوب می شود، گفت: در این عرصه سازمان دامپزشکی دو اقدام انجام داده که اقدام اول تلاش در جهت افزایش کشتارگاه های صنعتی بوده است. هم اکنون ۲۳۰ کشتارگاه صنعتی فعال در کشور وجود دارد، ضمن اینکه ۷۲ کشتارگاه صنعتی پروانه تاسیس دریافت کرده در حال تجهیز هستند تا به بهره برداری برسند.

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ۷۴ کشتارگاه صنعتی دام در کشور است، گفت: ۳۹ کشتارگاه صنعتی نیز پروانه تاسیس دریافت کرده‌اند، همچنین ۲۸۸ کشتارگاه سنتی در کشور وجود دارد که ما برای بهبود شرایط ، آنها را بازسازی کردیم و در حال تلاش هستیم که با کمک شهرداری‌ها و وزارت کشور به موازات اینکه کشتارگاه صنعتی دام افتتاح می کنیم، بتوانیم زمینه های توقف کشتارگاه های سنتی را فراهم کنیم. به عنوان مثال، در حال حاضر در استان گیلان تمامی کشتارگاه های سنتی بسته شده و تمام گوشت استحصالی در این استان از کشتارگاه های صنعتی است. در حال حاضر ما به دنبال اجرای طرح قابلیت ردیابی یک محصول هستیم که در این راستا نیز هم اکنون در استان گیلان این طرح اجرایی شده است.