حمایت از صنعت شیر با صندوق ۴۵۰ میلیارد تومانی

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی صندوق حمایت از توسعه صنعت شیر با ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در کشور خبرداد.

به گزارش اگری پرس، محمد رضا ملاصالحی اظهار کرد: تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت شیر به دنبال ابلاغ مصوبه اخیر دولت در خصوص اختصاص یارانه صادراتی ۲۰۰ میلیارد تومانی به لبنیات صورت می گیرد.

وی افزود: صندوق حمایت از توسعه صنعت شیر با سرمایه اولیه ۴۵۰ میلیارد تومان به عنوان یکی از مفاد این مصوبه در حمایت از زنجیره تولید و مصرف یعنی از دامداری تا صنایع لبنی و سیستم توزیع در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ایران در بخش تولید شیر و گوشت قرمز با یک ساختار جزیره ای مواجه است.

وی در ادامه بر لزوم تولیدات کشاورزی در قالب زنجیره تولید تاکید کرد و افزود: در زنجیره تولید تمامی حلقه ها برخلاف ساختار جزیره ای بهم متصل هستند.

ملاصالحی با اشاره به اینکه “صندوق توسعه شیر در قالب زنجیره تولید در کشور ایجاد می شود”، اذعان داشت: این صندوق با مشارکت تمامی تولید کنندگان شیرخام، صنایع فرآوری، توزیع کنندگان و تامین کننده های نهاده های کشاورزی پا به عرصه وجود می گذارد.

وی تاکید کرد: در جهت رشد و موفقیت هر چه بیشتر زنجیره های تولید محصولات کشاورزی اعمال سیاست های حمایتی و تغییر نگاه ویژه دولت نسبت به این بخش ضروری است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم استقرار سیستم تولید یکپارچه گفت: با توجه به تولید مستمر و بهره مندی از فناوری مناسب، امکان تولید شیر و فرآورده های لبنی با توجه به تقاضای بازارهای هدف فراهم می شود و بدون شک قیمت تمام شده در این سیستم پائین تر از سیستم جزیره ای خواهد بود.

وی همچنین مهمترین مزایایی زنجیره تولید را افزایش تولید، افزایش بهره وری و سوددهی، بهبود فراسنجه های بهداشتی، کنترل قیمت، افزایش کیفیت و … برشمرد و افزود: مدیریت زنجیره تولید و تامین شیر تاثیر مهم و معنی داری بر روی بهبود امنیت غذایی، اشتغال و تولید ناخالص داخلی دارد.

ملاصالحی ادامه داد: صندوق حمایت از توسعه صنعت شیر یک راهکار بلند مدت مدیریت فرآیند تولید شیر در کشور است.

وی همچنین حمایت از تولید شیر را حمایت از سلامت مردم، تولید و اشتغال دانست و تاسیس صندوق حمایت از شیر را راهی برای برون رفت از مشکلات فعلی عنوان کرد.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: با تشکیل این صندوق بسیاری از مسائل و مشکلات دامداران از جمله بحث یارانه شیر، نهاده های یارانه ای و سرمایه گذاری به وسیله دامداران رفع می شود.
ملاصالحی اذعان داشت: هیئت وزیران طرح جامع ساماندهی وضعیت تولید، فرآوری، بازار و مصرف شیر با هدف حمایت از دامداران و تقویت بخش غیردولتی را به تصویب رسانده است.

وی گفت: بر این اساس دولت وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرد نسبت به تشکیل صندوق حمایت از توسعه زنجیره صنعت شیر کشور با مشارکت تمامی فعالان زنجیره مذکور حداکثر ظرف مدت شش ماه اقدام کند.
مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: این وزارتخانه همچنین الگوی مطلوب زنجیره تولید شیرخام تا عرضه محصولات لبنی را به همراه سامانه مورد نیاز برای تسهیل جریان وجوه و کالا در قالب بستر الکترونیکی بانک عامل طراحی کرده و بر استقرار و راه‌اندازی زنجیره مزبور در تمامی استان‌ها نظارت خواهد کرد.

وی یادآورشد: در این باره چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال فرآورده‌های لبنی و بهبود کارکردهای صادراتی و با هدف افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت تولید شیرخام، تا سقف دوهزار میلیارد ریال بابت ارایه مشوق‌های صادراتی از محل اعتبارات قانون بودجه سال جاری کل کشور اختصاص خواهد یافت.

 

منبع: تسنیم