دولت با استقراض از بانک مرکزی بدهی گندم‌کاران را بدهد/ با روند کنونی سال آینده واردکننده گندم می‌شویم

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:‌ دولت هنوز ۳ هزار میلیارد تومان به گندم‌کاران بدهکار است که می‌تواند با استقراض از بانک مرکزی این پول را پرداخته و پس از تأمین منابع از خزانه، پول بانک مرکزی را تسویه کند.

به گزارش اگری پرس؛ علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت بدهی دولت به گندم‌کاران، اظهار داشت: اکنون با گذشت یک ماه از آغاز فصل پاییز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از پول گندم‌کاران باقی مانده و دولت همچنان وعده پرداخت می‌دهد.

وی با اظهار تأسف از اینکه فصل کاشت سال زراعی جدید برای گندم فرا رسیده و کشاورزان در شرایط سختی برای کشت محصول هستند، خاطرنشان کرد: دولت قرار بود، مطالبات گندم‌کاران را به صورت روزانه پرداخت کند و در غیر این صورت طبق قانون دیرکرد آن را به گندم‌کاران بپردازد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس تصریح کرد: بهانه دولت این است که نقدینگی ندارد که اگر این مسئله درست باشد، دولت می‌تواند از بانک مرکزی به صورت علی‌الحساب قرض بگیرد و بدهی گندم‌کاران را پرداخت کند تا بعد از تأمین منابع توسط خزانه تسهیلات اخذ شده را فوراً با بانک مرکزی تسویه کند.

شاعری این را هم گفت:‌ اگر دولت این روند را در مورد نحوه محاسبه نرخ خرید تضمینی، نحوه پرداخت پول گندم ادامه دهد، این امکان وجود دارد که سال آینده با کاهش کشت گندم به واردکننده این محصول تبدیل شویم.

به گفته سخنگوی  کشاورزی مجلس شنیده‌ها حاکی از این است که دولت قصدی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم ندارد، در حالی که طبق قانون باید تورم سالانه در قیمت گندم لحاظ شود و شاید مافیای واردات گندم در صدد باشند که ایران از یک کشور خودکفا مجدداً به کشور واردکننده تبدیل شود.

وی صراحتاً گفت: بی‌تفاوتی در خصوص این گونه مسائل مغایر با سیاست‌های مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی است و دولت باید برای حل این گونه مسائل عزم خود را جزم کند.

به گزارش خبرنگار فارس، دولت طبق قانون باید نرخ خرید تضمینی را تا پایان شهریور اعلام می‌کرد که تا کنون (دوم آبان ۹۶) این اتفاق نیفتاده و همچنین پول گندم‌کاران حداقل بین ۳ تا ۴ ماه معوق شده است، در حالی که قرار بود نهایتاً‌ تا یک ماه پس از تحویل گندم به دولت پول آن پرداخت شود و این در حالی است که گندم‌کاران اکنون برای سال زراعی جدید و تهیه نهاده‌های مورد نیاز در فشار مالی قرار گرفته‌اند.