دلیل درشت بودن پرتقال‌های تنظیم بازاری

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: امسال حدود ۳۱ هزار تن پرتقال و حدود ۱۸ هزار تن سیب تنظیم بازاری در سراسر کشور توزیع شد.

agripress0053به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری مهر، حسین صفایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه میزان میوه تنظیم بازاری در سطح کشور و همچنین در سطح استان تهران توزیع شد؟ ‌ اظهار داشت: امسال حدود ۳۱ هزار تن پرتقال و حدود ۱۸ هزار تن سیب در کشور توزیع شده که البته میزان تدارک دیده شده بیش از این بود اما در برخی از استان‌ها از جمله استان تهران امکان عرضه میوه در سطحی که تدارک دیده شده بود، فراهم نشد و در این استان حدود ۳۲۰۰ تن پرتقال و ۱۵۰۰ تن سیب تنظیم بازاری توزیع شد.

وی با بیان اینکه در استان تهران در ۹۰ نقطه عرضه میوه تنظیم بازاری انجام شد، گفت: ما تا زمانی که پرتقال شمال ذخیره داشتیم، این نوع پرتقال را عرضه کردیم چرا که ماندگاری آن خیلی کم است و بعد از آن اقدام به عرضه پرتقال جنوب در سطح استان کردیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر اینکه کیفیت میوه‌های عرضه شده چندان مطلوب نبود و مردم رضایت کافی از عرضه پرتقال نداشتند، گفت: امسال جزو سال‌های کم‌بار باغات مرکبات بود و زمانی که باغات بار کمتری دارند، اندازه محصول آنها درشت‌تر می‌شود. امسال وزن پرتقال تامسون شمال ۴۰ گرم افزایش پیدا کرده بود و پرتقال ۲۰۰ گرمی بسیار کم پیدا می‌شد. بنابراین این محصول به طور کلی درشت بود.

صفایی افزود: متوسط وزن پرتقال‌های شمالی که ما امسال عرضه کردیم، بین ۲۰۰ تا ۳۶۰ گرم و متوسط وزن پرتقال‌های جنوب بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ گرم بود.

وی با بیان اینکه توزیع میوه تنظیم بازاری در اکثر استان‌ها از جمله استان تهران تا دوازدهم فروردین ماه ادامه پیدا کرد، گفت: امسال بیش از ۳۰۰۰ تن پرتقال در سازمان میادین میوه و تره‌بار توزیع شد؛ در حالی که میزان توزیع این میوه در سازمان میادین طی سال گذشته ۵۰۰ تن بوده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اینکه احتمال دارد شکل ورود دولت به تنظیم بازار میوه شب عید از سال آینده تغییر کند، اظهار داشت: ما شیوه تنظیم بازار شب عید را در چندین کشور مورد بررسی قرار دادیم که شیوه تنظیم بازار یکی از این کشورها مورد پسند ما قرار گرفت.

صفایی ادامه داد: شیوه تنظیم بازار در این کشور به این صورت است که دولت سردخانه اجاره می‌کند و به اندازه‌ای که در مراکز جمعیتی باید میوه وارد بازار شود که قیمت‌ها را تنظیم کند، اعمال عمومی می‌کنند تا کسانی که پرتقال دارند، بیایند و در این سردخانه‌ها محصولشان را ذخیره‌سازی کنند، بدون اینکه اجاره‌ای بپزدازند. زمانی که میوه ذخیره‌سازی شد، تنها تعهد ذخیره‌کننده (وزارت جهاد کشاورزی) این خواهد بود که اعمال می‌کند میوه ذخیره شده باید در چه زمانی توزیع شود و به جز این، در قیمت و شبکه توزیع مداخله نخواهد کرد.

وی افزود: اگر ستاد تنظیم بازار بپذیرد، سال آینده این روش در کشور اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه در تنظیم بازار امسال عده‌ای اصرار داشتند که حتما باید پرتقال و مرکبات وارد شود و به شدت روی این مساله پافشاری شد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی روی موضع خود مبنی بر اینکه تنظیم بازار باید با محصولات داخلی اتفاق بیافتد، اصرار کرد، چرا که ما در سیب، پرتقال و نارنگی که ۴۰ درصد محصولات باغی کشور را تشکیل می‌دهد، جزو تولیدکنندگان برتر جهان هستیم.

صفایی تصریح کرد: از سوی دیگر در شرایطی که کشور با محدودیت‌های ارزی مواجه است، مصالح عمومی اقتضا نمی‌کند که ارز محدود، صرف واردات کالاهای غیرضروری و غیراساسی از جمله پرتقال شود.

وی اظهار داشت: از سال گذشته که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی به عنوان سند بالادستی برنامه‌های کشور قرار گرفته است، ما به عنوان دستگاه‌های دولتی باید خود را پایبند به این سیاست‌ها بدانیم و نمی‌شود که تنها شعار داد و در عمل جور دیگری رفتار کرد، بنابراین براساس یکی از بندهای سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی، ما باید برای مصرف کالاهای داخلی فرهنگ‌سازی کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: در همین راستا، ما تنظیم بازار شب عید را با محصولات داخلی انجام دادیم و ترکیبی از پرتقال شمال و جنوب را خریداری و برای شب عید ذخیره کردیم، همچنین محصول سیب از آذربایجان غربی، اصفهان، زنجان، خراسان شمالی و دماوند خریداری و ذخیره شد؛ ضمن اینکه در هفت روز پایانی سال اقدام به توزیع این میوه‌‌ها کردیم.

صفایی با بیان اینکه در سال جاری نکته مورد توجه این بود که کل عملیات تنظیم بازار توسط شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی انجام شد، گفت: امسال در حدود ۴۰۰۰ نقطه در سطح کشور عرضه میوه انجام شد، ضمن اینکه سطح نقاط نسبت به گذشته حداقل ۳۰ درصد افزایش یافته بود.