جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی با توسعه گیاهان دارویی

یک کارشناس منابع طبیعی گفت: توسعه گیاهان دارویی در کشور می تواند علاوه براقتصادی کردن منابع طبیعی از تغییر کاربری اراضی نیز جلوگیری کند. به گزارش خبرگزاری مهر پیمان یوسفی آذر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  تخریب و نابودی منابع طبیعی موجب کاهش منابع آبی و تشدید خشکسالی ها می شود، اظهار داشت: در […]

یک کارشناس منابع طبیعی گفت: توسعه گیاهان دارویی در کشور می تواند علاوه براقتصادی کردن منابع طبیعی از تغییر کاربری اراضی نیز جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر پیمان یوسفی آذر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  تخریب و نابودی منابع طبیعی موجب کاهش منابع آبی و تشدید خشکسالی ها می شود، اظهار داشت: در صورتی که روند فعلی ادامه پیداکند، به طور قطع نسل های آینده ما آبی برای خوردن نخواهند داشت.

مدیرکل روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سیاستگذاری این سازمان را کاهش جدی بهره برداری از جنگل ها و منابع طبیعی برشمرد و گفت: احیای منابع طبیعی کشور تنها توسط یک سازمان مشخص مانند  سازمان جنگل ها امکان پذیر نیست و باید تمام سازمان ها، ارگان ها و نهضت مردمی در این امر مشارکت کنند.

وی تخصیص اعتبار ۱۸ میلیارد تومانی احیای جنگل های بلوط زاگرسی را ناشی از فعالیت رسانه ها دانست و افزود: برای احیاء، باید منابع طبیعی کشور را اقتصادی کنیم چراکه ایران در بخش گیاهان دارویی نیز از پتانسیل بالایی برخوردار است، بنابراین باید با ایجاد صنایع کوچک فرآوری از این منابع حفاظت کرد.

یوسفی آذر اضافه کرد: هم اکنون ایران در برخی از گیاهان دارویی همچون بابونه، گزنه از پتانسیل بالایی در تولید برخوردار است که استفاده از این منابع طبیعی می تواند ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کرد.

وی افزود: در ایران ۹۹ درصد مردم از چای سیاه و تنها یک درصد ازگیاهان دارویی استفاده می کنند، این درحالی است که درآلمان ۱۰ درصد از چای سیاه و ۹۰ درصد از دمنوش‌های گیاهی استفاده می شود. یوسفی اضافه کرد: در واقع توسعه گیاهان دارویی در کشور می تواند علاوه براقتصادی کردن منابع طبیعی از تغییر کاربری اراضی نیز جلوگیری کند.

وی با تاکید بر به حفظ جنگل های مانگروی کشور اظهارداشت: در دنیا حدود یک میلیارد هکتار جنگل مانگرو وجود دارد که ۲۵ هزار هکتار آن در ایران واقع است و برای احداث بنادر و پرورش میگو بخشی از آن در خطر تخریب و نابودی قرار دارد این درحالیست که دو سوم اقتصاد ماهیگیری جهان به جنگل های مانگرو وابسته است.