تولید ۹۴ درصد زعفران دنیا در ایران

معاون دفترامور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه ۹۴ درصد تولید زعفران جهان در ایران انجام می‌شود، به تشریح وضعیت تولید، صادرات و اقدامات وزارت جهاد در این زمینه پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که در ایران تولید می‌شود. بیش از ۹۰ درصد تولید این محصول متعلق به کشور ماست، ضمن اینکه حدود ۸۰ درصد زعفران تولیدی صادر می‌شود و این محصول ارزآوری مطلوبی برای کشور دارد.

بنابراین این محصول که به طلای سرخ نیز معروف است، نیازمند توجه ویژه‌ای است. در همین حال، اخیرا مطرح شدن مباحث مبنی بر قاچاق پیاز زعفران به کشور افغانستان سبب ایجاد نگرانی‌هایی شده و اعضای شورای ملی زعفران در این زمینه به مسئولان هشدار داده‌اند.

در همین زمینه علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با مهر در مورد قاچاق پیاز زعفران ایران به افغانستان اظهارداشت: بیش از ۷ تا ۸ سال است که این کار انجام می‌شود، ضمن اینکه هر سال زمانی‌که فصل برداشت پیاز زعفران  (جابجا کردن پیاز) فرا می‌رسد، متاسفانه سروکله قاچاقچیان، سودجویان و فرصت‌طلبانی که منافع ملی کشور را نابود می‌کنند، پیدا می‌شود.

وی افزود: هر سال مقدار زیادی پیاز زعفران به طرق مختلف از کشور خارج می‌شود و به افغانستان می‌رود و بدین ترتیب ما هر ساله شاهد توسعه کشت این محصول در آن کشور هستیم.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه ایران در حال حاضر مهم‌ترین تولید کننده طلای سرخ در جهان است، گفت: در صورت ادامه روند فعلی احتمال دارد در مدت زمانی نه چندان طولانی این موقعیت را از دست بدهیم، ضمن اینکه در صورت ادامه این روند دیر یا زود شاهد جایگزین شدن افغانستان به عنوان تولیدکننده مهم زعفران منطقه به جای ایران خواهیم بود.

۹۴ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود

براساس این گزارش تمامی این موارد سبب می‌شود تا کنجکاو شد که وزارت جهاد کشاوزی به عنوان مسئول تولید چه برنامه‌هایی برای افزایش عملکرد، بهبود شرایط و پیشگیری از تهدیدهای موجود دارد و در همین راستا میترا مجدزاده، معاون دفترامور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با مهر وضعیت تولید طلای سرخ و اقدامات این وزارت‌خانه را در زمینه تولید و حفظ زعفران تشریح کرد.

این مقام مسئول در ابتدا با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده سطح زیر کشت تولید زعفران در کشور طی سال ۹۳ حدود ۸۸ هزارهکتار بوده است، به مهر اظهارداشت: هنوز آمارهای مربوط به سال گذشته جمع‌بندی نهایی نشده اما پیش‌بینی ما برای سطح زیرکشت در سال ۹۳ حدود ۸۸ هزار هکتار بوده که این عدد نسبت به سال ۹۲ افزایش پیدا کرده است.

وی، میزان سطح زیرکشت در سال ۹۲ را حدود ۸۴ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۲۱ استان در کشور به کشت زعفران مشغول هستند اما حدود ۹۵ درصد تولید این محصول متعلق به دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی است ضمن اینکه خراسان رضوی حدود ۷۸ درصد تولید را در اختیار دارد.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد تولید طلای سرخ نیز در اختیار استان خراسان جنوبی و باقی‌مانده آن (حدود ۵ درصد) مربوط به ۱۹ استان دیگر کشور است.

مجدزاده با بیان اینکه کشت زعفران در استان‌های فارس، کرمان، یزد، خراسان شمالی، اصفهان و غیره انجام می‌شود، گفت: تولید این محصول در استان‌هایی مانند قزوین و همدان نیز به صورت بسیار محدود انجام می‌شود ضمن اینکه همه استانهای یاد شده برنامه توسعه کشت را برای سال‌های آینده دارند.

معاون دفترامور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده میزان تولید طلای سرخ طی سال گذشته در کشور حدود ۲۸۰ تن بوده است، گفت: علی‌رغم افزایش سطح زیرکشت در سال گذشته، میزان تولید نسبت به سال ۹۲ کاهش یافته و تولید طلای سرخ در سال ۹۲؛ ۳۱۱ تن بوده است.

مجدزاده در مورد علت این امر توضیح داد: بحث سرمازدگی که در دو استان اصلی تولید زعفران اتفاق افتاد و همچنین گرمای شدید و خشکسالی که در تابستان رخ داد سبب تضعیف پیازها و کاهش گل‌دهی آنها شد در نتیجه عملکرد افت کرد.

وی با بیان اینکه درصد کاهش تولید در همه جا یکسان نبوده است، گفت: تولید در استان خراسان جنوبی حدود ۲۰ درصد و در استان خراسان رضوی حدود ۳۰ درصد افت کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: ما برای سال ۹۴ افزایش  ۱۰ درصدی سطح زیر کشت را پیش‌بینی می‌کنیم.